Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Utrecht krijgt uitstel   voor antifileplan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Utrecht krijgt uitstel voor antifileplan

Netelenbos blij met steun andere regio's

4 minuten leestijd

DEN HAAG - Minister Netelenbos van Verkeer vindt het jammer dat de regio Utrecht niet akkoord gaat met haar antifileplan. Zij geeft de regio tot januari de tijd om alsnog een handtekening te plaatsen onder haar Bereikbaarheidsoffensief Randstad. De andere drie regio's -Amsterdam, Rotterdam en Den Haag- hebben dat gisteren al gedaan tijdens een bijeenkomst in het Haagse Hotel des Indes.

"Utrecht is de draaischijf voor de bereikbaarheid in de Randstad", aldus de PvdA-bewindsvrouw gisteren in de Tweede Kamer. "Bovendien hebben de maatregelen tegen de files juist het meeste effect in die regio", voegde zij daaraan toe. Netelenbos verwacht een forse toename van de files rond de domstad als Utrecht niet meedoet.

De regio krijgt tot januari 2001 de tijd om alsnog de handtekening onder het Bereikbaarheidsoffensief te zetten. In dit antifileplan zijn afspraken gemaakt over rekeningrijden, betaalstroken en andere plannen voor wegen en openbaar vervoer.

Utrecht aast wel op het geld voor de antifileprojecten, maar ziet niets in een proef met rekeningrijden. Pas als de Tweede Kamer groen licht heeft gegeven voor de tolpoortjes wil de regio Utrecht bekijken of ze alsnog akkoord gaat. Aan het ontbreken van Utrecht bij de ondertekening heeft verkeerswethouder Kernkamp een "vervelend gevoel" overgehouden. Hij is wel blij met het uitstel dat Netelenbos heeft gegeven. Als de verhoudingen in de gemeenteraad na de verkiezingen op 8 november veranderen, is er mogelijk alsnog steun voor het hele plan, inclusief rekeningrijden.

Slikken

Bestuurders in de regio's Rotterdam en Haaglanden hadden ook grote bedenkingen bij de proef met rekeningrijden, maar hebben uiteindelijk eieren voor hun geld gekozen, omdat ze nu aan de slag kunnen met Randstadrail en een aantal belangrijke uitbreidingen van wegen. Ook had de Maasstad liever meer tijd gehad om te beslissen, aldus de Rotterdamse burgemeester Opstelten.

Netelenbos was de regio's dan ook dankbaar dat ze met haar totaalpakket hebben ingestemd. "Deze bestuurders zijn in de turbulentie van de besluitvorming recht overeind gebleven." Amsterdam had geen bezwaar tegen de tolpoortjes, maar vindt dat er te weinig openbaar vervoer in de plannen zit.

De minister hoopt dat door de proeven de "ongelovigen" worden overtuigd van het nut van rekeningrijden. "Ook gaan we onderzoeken of de Nederlander aan de betaalstrook wil." De Tweede Kamer zal het plan als geheel moeten slikken, zo gaf Netelenbos aan. "Dit zijn bestuurlijke afspraken. Als de Kamer die niet accepteert, vervalt de grondslag onder het akkoord en moeten we opnieuw beginnen", aldus de minister.

De proef met het rekeningrijden begint op 1 januari 2003 en niet in 2002, zoals tot nu toe de bedoeling was. Er komen tolpoorten op de A2 en A4 bij Amsterdam, op de A13, A20 en A29 bij Rotterdam en op de A4, A12 en A13 bij Den Haag. Automobilisten moeten in de ochtendspits vijf gulden betalen als ze de stad inrijden. Na twee jaar wordt bekeken of het experiment is geslaagd. Dat is het geval als de files zijn afgenomen. Voor 1 april 2001 moeten er criteria zijn om het succes van de tolpoortjes te meten.

Ook komen er proeven met betaalstroken bij Amsterdam -de mislukte carpoolstrook op de A1 en de A5, verlengde Westrandweg- en Rotterdam (de A4 in de Beneluxtunnel en de A16, 's-Gravendeel-knooppunt Klaverpolder).

In ruil voor de proeven met rekeningrijden en betaalstroken krijgen de regio's geld voor verbetering van het wegennet en het openbaar vervoer. Zo kan Amsterdam aan de slag met de tweede Coentunnel. Den Haag kan de files op de A12 te lijf en Rotterdam de drukte op de A13, A15 en A16. Daarnaast wordt het openbaar vervoer in de steden en tussen de steden uitgebreid.

Met de plannen zijn miljardeninvesteringen gemoeid. De regio's krijgen rechtstreeks geld van het ministerie en daarnaast kunnen ze rekenen op de opbrengst van het rekeningrijden. Ook komen er "mobiliteitsfondsen." Het Rijk verdubbelt het bedrag dat de regio's daar zelf in storten tot een maximum van 250 miljoen gulden. Dat geld moeten de grote steden grotendeels in openbaar vervoer steken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 2000

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Utrecht krijgt uitstel   voor antifileplan

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 oktober 2000

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken