Bekijk het origineel

Donau wacht op grote schoonmaak

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Donau wacht op grote schoonmaak

Vertrek Milosevic brengt vrijmaken geblokkeerde waterweg nabij

4 minuten leestijd

BELGRADO - "De enige stad ter wereld waar een rivier óver de bruggen stroomt", zo beschrijven de inwoners van Novi Sad hun stad. Een cynische verwijzing naar de NAVO-bombardementen van vorig jaar. In Serviës tweede stad werden toen drie bruggen over de Donau vernield. Door de geallieerde bommen kwam 7000 ton puin in de rivierbedding terecht.

Onontploft springtuig maakt de oevers van de Donau nog steeds onveilig. Sinds april 1999 is de rivier dan ook onbevaarbaar voor handelsschepen vanaf Novi Sad. Maar daar wil men nu iets aan gaan doen. De Donau ontspringt in Duitsland en mondt 3500 kilometer stroomafwaarts uit in de Zwarte Zee. Over het Servische deel van de stroom vervoerden binnenschepen uit elf Europese landen vroeger zo'n 100 miljoen ton vracht per jaar. De Donau-commissie schat dat de schade, geleden door de onbevaarbaarheid van de rivier, vorig jaar zo'n 285 miljoen dollar bedroeg. Experts van de commissie, waarin die landen zetelen die de rivier gebruiken voor commercieel transport, menen dat voor dit jaar het verlies even hoog ligt.

Bedding

Ondanks Europese druk wees de gewezen sterke man van Servië, Slobodan Milosevic, onderhandelingen over het opnieuw bevaarbaar maken van de Donau van de hand en eiste dat de NAVO eerst de vernielde bruggen (drie in Novi Sad en vijf elders in Servië) zou herstellen. Dat standpunt werd op de laatste vergadering van de Donau-commissie in augustus nog vertolkt door de Joegoslavische vertegenwoordiger Radisa Djordjevic. Maar sinds de Servische volksopstand tegen Milosevic' regime begin oktober en de machtsovername door Kostunica zit het Donau-dossier in een stroomversnelling.

De Donau-commissie kreeg zopas de som van 22 miljoen dollar toegewezen om de rivierbedding schoon te maken. "Het werk zal zeker drie maanden duren", zei Johann Spitzer van de Donau-commissie. "Na het schoonmaken van de bedding wordt beslist welke bruggen precies zullen worden herbouwd", voegde hij eraan toe. Ondanks het winterweer worden de werkzaamheden aan de bedding waarschijnlijk rond december gestart. Volgens Helmut Strasser, voorzitter van de Donau-commissie "zal de Donau in de zomer van volgend jaar open zijn voor het verkeer."

Volgens Strasser zullen verschillende internationale ondernemingen meewerken aan de reusachtige schoonmaak. Plaatselijke experts verwachten dat naast de Hongaarse bouwfirma Gatz ook Servische bedrijven zullen worden ingeschakeld om het karwei te klaren. Drie Servische bruggenbouwers zouden bereid zijn mee te werken: "Met de hulp van Mostogradnja, Ivan Milutinovic en Pinki zou het werk vlot kunnen verlopen. Zij hebben kranen die honderden tonnen beton uit het water kunnen halen. Maar ook grotere, Duitse ondernemingen moeten komen helpen. Zij hebben kranen die tot 1000 ton beton aankunnen", zegt Zoran Vajpa van de plaatselijke administratie van waterwerken. Behalve enorme brokken beton moeten ook onontplofte raketten worden geborgen. "Daarvoor hebben we extra hulp nodig", aldus Vapa.

Volgens Servische experts is het voorlopig nog niet duidelijk welke firma's uiteindelijk worden geëngageerd. Ze hopen dat, na het schoonmaken van de bedding, ook voor de herbouw van de bruggen substantiële bedragen worden vrijgemaakt. Goran Pitic, analist van het onafhankelijk Economisch Instituut in Belgrado, zegt dat "Europese bedrijven een belangrijke rol hebben gespeeld bij het bouwen van de bruggen. De hele Donau-infrastructuur is in essentie Europees. Het is goed dat Europa bij dit belangrijke project er weer bij is." Hij schat dat Servische bedrijven er, zonder buitenlandse hulp, veertien jaar over zouden doen - als Servië al het geld zou hebben om het alleen te doen. Volgens Pitic is dat niet het geval.

Binnenvaartschip

Behalve de schoonmaak van de rivier moet er nog een heleboel werk worden verzet voordat het wegverkeer weer vlot over de bruggen zal kunnen rijden. De totale som voor de wederopbouw of het herstel van alle acht bruggen wordt op 100 miljoen dollar geschat. Lokale experts zeggen dat er voor die werken nog geen project voorzien is. "Dit is alleen de eerste stap om het verkeer over de Donau weer mogelijk te maken", verklaarde Zarko Milosev van de havenautoriteiten in Novi Sad, "maar hij is zo belangrijk omdat zeer veel industriële infrastructuur van Europa en de Balkan langs de oevers van de Donau ligt - spoorwegen, staalfabrieken, olieraffinaderijen, cementbedrijven en petrochemische installaties." Vervoer over water is veertien maal goedkoper dan wegvervoer, en vijf keer goedkoper dan de trein. Een binnenvaartschip kan de lading van 100 vrachtwagens herbergen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 7 november 2000

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Donau wacht op grote schoonmaak

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 7 november 2000

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken