Bekijk het origineel

Geen platte taal op de kansel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Geen platte taal op de kansel

Christelijke gereformeerde ambtsdragers denken na over de prediking

4 minuten leestijd

AMERSFOORT - "Gereformeerde liturgie mag sober zijn, zij is wel ten volle doordacht." De taal op de kansel mag dan ook iets "verhevens" hebben, zei prof. dr. F. G. Immink zaterdag in Amersfoort tijdens de ambtsdragersconferentie van de Christelijke Gereformeerde Kerken. "Het gaat om woorden en formules die de tijd verduren, die langer mee gaan dan één generatie. Woorden als God, genade en belofte kun je niet in platte taal bepreken."

Prof. Immink, kerkelijk hoogleraar praktische theologie aan de Universiteit Utrecht, kritiseerde de oproep van EO-directeur Andries Knevel tijdens de conferentie van 1 april om het Evangelie te communiceren op straattaalniveau. Enkele ambtsdragers zeiden zaterdag de prediking toch "te lang, te moeilijk en niet aansluitend op de leefwereld van de jongeren" te vinden.

Krampachtig

Ds. H. Jonkman (Zutphen) zei weinig met de woorden van prof. Immink te kunnen. "In steden wordt nu al geprobeerd te komen tot een nieuw soort kerk met nieuwe vormen. Met traditionele diensten kunnen we in de stad en straks ook op het platteland geen kant meer op."

Prof. Immink noemde dit krampachtig. "Ouderen denken dat jongeren vragen om verandering in liturgie, maar dat is niet zo. Ze zoeken echtheid. Het werkt averechts als je direct dingen verandert. Dan houd je een kerk met grijze mensen over. Het is niet nodig te starten met de vraag of God wel bestaat."

Dit leverde Immink kritiek op van Knevel. "Ik wil geen poppenkast op de kansel. Wel authentieke, doorleefde communicatieve prediking. Niet van papier voorlezen wat je op de studeerkamer hebt bedacht. De postmoderne mens zit in de kerk. Er is veel aan het schuiven op het grondvlak van de kerk. In onze kerken vindt er nauwelijks een dieptepeiling van de cultuur plaats. De Godsvraag leeft echt." Immink pareerde de kritiek. "Het is een groot gevaar als je meedanst op wat modern aandoet. Als kerk loop je dan altijd achter de feiten aan. Laten we de positieve inhoud van de gereformeerde theologie vasthouden en doorgeven."

Volgens drs. A. Baars (docent homiletiek aan de universiteit te Apeldoorn) moet een preek de mens van vandaag volkomen serieus nemen, "maar ook kritisch met de mens van deze tijd omgaan. Dat vraagt een zorgvuldige omgang met Gods Woord." Hij zei bang te zijn dat veel predikanten "te snel klaar zijn met het Woord en te veel bezig zijn met communicatie. Als je begint en eindigt met communicatie, dan houd je geen boodschap meer over. De prediking in onze tijd is te weinig authentiek bevindelijk. Het Woord moet dwars door de prediker heen gaan, zonder dat je te veel verhalen van jezelf brengt."

Omgang

Drs. Baars wil geen preek die onder de stolp van de dogmatiek zit. "Niet een dogma moet worden gepreekt, maar de tekst. Voorspelbare preken langs platgetreden paden kunnen niet. Preken is bediening van de veelkleurige wijsheid van God. In de ontmoeting met het Woord zal er verwondering en verbrokenheid zijn. Je bent een groot zondaar, maar kunt dat Woord toch niet missen."

Ds. E. Hakvoort (Alphen aan den Rijn) vond het "triest", dat de vraag naar de houdbaarheid van de klassieke gereformeerde theologie en de klassieke manier van preken op een ambtsdragersconferentie van zijn kerken moest worden besproken. "We moeten ons niet laten knevelen door allerlei communicatiemiddelen en veranderingen in de liturgie. Dat werkt niet. Je hebt het gezien bij de Gereformeerde Kerken. Komt de moeite met de prediking niet door het wereldse denken van hinken op twee gedachten? Wat is er tegenwoordig een verschaalde prediking, waar weinig kennis uit blijkt."

"Ik ben geen vernieuwer van de Christelijke Gereformeerde Kerken", reageerde Knevel. "Ik wil wel, dat de prediker tot op het bot communiceert."

Gebrokenheid

"De preekstijl mag nooit bevoogdend of autoritair zijn", vindt prof. Immink. "Als prediker heb je de leefwereld van de hoorder te kennen en te respecteren." Het moderne levensgevoel met woorden als vrijheid, keuze en leven in fragmenten heeft volgens hem invloed op de kerkelijke gemeenschap. "Dit moderne denken loopt vast op de gebrokenheid van het leven. Een nuchtere gereformeerde theologie heeft weet van die gebrokenheid. Het heil is geopenbaard in Christus en we zien er met verwachting naar uit. Maar we ondervinden het maar ten dele."

Immink pleit voor meer aandacht voor geloofskennis. "We hebben basiskennis nodig. Geen eindeloze uiteenzettingen over de gehele geloofsleer, maar korte, heldere, levensechte uiteenzettingen over kernen van het geloof."

Volgens de Utrechtse hoogleraar neemt juist de gereformeerde theologie met de rechtvaardiging van de goddeloze de mens serieus. "Ze plaatst de mens op een nieuwe manier in het centrum. Het is de 'link' tussen de openbaring van God in Christus en mijn persoonlijk bestaan. Als de Heere Zijn grote daden laat uitlopen op de redding en vernieuwing van de mens, wordt de mens uiterst serieus genomen. In dat 'ik' wil de Heere Zijn beeld herstellen."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 13 november 2000

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Geen platte taal op de kansel

Bekijk de hele uitgave van maandag 13 november 2000

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken