Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"VVD had tolpoort op kunnen blazen"

CDA verwijt liberalen kans te laten liggen

3 minuten leestijd

DEN HAAG - De VVD heeft een gouden kans laten liggen om de tolpoorten op te blazen en het rekeningrijden om zeep te helpen. Die conclusie trok CDA-kamerlid Reitsma gisteren uit het debat over de begroting van Verkeer en Waterstaat. De VVD gaf daarin geen steun aan een motie van D66 om rekeningrijden zo mogelijk in te ruilen voor een kilometerheffing.

"De VVD had duidelijk kunnen maken rekeningrijden liever niet te willen", aldus Reitsma. "Daar was dit een prima opening voor. De VVD zegt alleen maar buiten de Tweede Kamer dat zij de tolpoorten eigenlijk niet wil. Dat is slap." Het CDA is fel tegen het rekeningrijden.

De door D66-kamerlid Giskes verlangde kameruitspraak bracht de VVD in een lastige positie. Kamerlid Hofstra steunde die uiteindelijk niet omdat, zo zei hij, Giskes in een andere motie minister Netelenbos van Verkeer vroeg meer geld te investeren in openbaar vervoer en minder in wegen. Volgens Hofstra is er een direct verband tussen de moties. De VVD vindt dat de 10 miljard gulden voor de antifileplannen voor de Randstad goed is verdeeld over weg en openbaar vervoer.

Ook voelt de VVD er niets voor te breken met het regeerakkoord waarin de proef met tolpoorten rond de grote steden is afgesproken. Tijdens de behandeling van de Wet rekeningrijden zal Hofstra een finaal oordeel vellen over het Bereikbaarheidsoffensief Randstad (BOR), zoals minister Netelenbos haar antifileplan noemt.

Ook de PvdA stemt niet in met de voorstellen van Giskes, waardoor die bij de stemming zullen sneuvelen.

Volgens Netelenbos is rekeningrijden een onontbeerlijke tussenstap op weg naar invoering van een kilometerheffing. Het duurt nog jaren voordat de juiste techniek beschikbaar is om een kilometerheffing in te voeren, denkt de bewindsvrouw. Zij vindt het jammer al die tijd niets te doen aan beprijzing van het wegverkeer en houdt daarom vast aan de tolpoorten als tussenstap.

Benut

De ervaringen die met rekeningrijden vanaf 2002 zullen worden opgedaan, kunnen goed benut worden bij de invoering van de kilometerheffing, die naar de verwachting van Netelenbos rond 2010 geĆÆntroduceerd zal kunnen worden. Rekeningrijden zal een goed inzicht geven in effecten van tol op

files, denkt de bewindsvrouw. "Ook weten we na de proef met de tolpoorten meer over de hoogte van opbrengsten."

Voor een eenvoudige kilometerheffing, die niet differentieert naar tijd en plaats, voelt de bewindsvrouw niets. Dat systeem zou wel eerder ingevoerd kunnen worden, maar lost de

files niet op, betoogde de minister gisteren.

Netelenbos kondigde ook aan dat de Nederlandse Spoorwegen op korte termijn een groot aantal maatregelen zullen nemen om de problemen met vertragingen en overvolle treinen op te lossen. Alle fracties hadden forse kritiek op de spoorwegen en eisten een noodplan.

Meer materieel

NS zal snel meer materieel inzetten, het onderhoud beter plannen en het contact met reizigers verbeteren, aldus Netelenbos. De Tweede Kamer riep de minister ertoe op desnoods de rechter in te schakelen als de dienstverlening van NS onder de maat blijft.

Ook willen de fracties dat Netelenbos binnen een halfjaar met een plan komt om binnen tien jaar tot een snel en betrouwbaar intercitynet te komen met een grotere capaciteit.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 2000

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 november 2000

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken