Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

BMW-5-serie ondergaat bescheiden facelift

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

BMW-5-serie ondergaat bescheiden facelift

4 minuten leestijd

Het gaat BMW voor de wind. De pijnlijke episode waarin de problemen met Rover de fraaie resultaten van BMW overschaduwden, is voorgoed afgesloten. BMW treedt weer blakend van zelfvertrouwen de toekomst tegemoet, onder andere met een vernieuwde 5-serie.

BMW trekt doorgaans een jaar of zeven à acht voor een modellijn uit voor de fabrikant een nieuwe generatie van de band laat rollen. Zo is het de

3-serie twee jaar geleden vergaan, en zo zal het binnen afzienbare tijd de 7-serie ook wel vergaan. Maar de succesvolle 5-serie heeft na een leven van zo'n vijf jaar nog een paar jaartjes voor de boeg. Daarom achtte BMW de tijd rijp voor een paar bescheiden cosmetische aanpassingen.

Zo'n bescheiden facelift is overigens trendy. Vooral het vervangen van de traditionele koplampen door exemplaren achter helder glas is een succes. Volkswagen en Audi maken daarvan inmiddels op grote schaal gebruik en BMW meende de 5-serie eveneens van dergelijke koplampen te moeten voorzien. Achter het glas bevindt zich een drietal rondingen. De buitenste functioneert als clignoteur, de middelste als dimlicht en de binnenste als grootlicht.

Met de aanpassing van de koplampen is gelijk de belangrijkste verandering aan de orde gesteld. De rest betreft fijnslijperij waarop zelfs kenners geattendeerd moeten worden.

Onderhuids

Onderhuids veranderde er echter meer. BMW heeft het aanbod van motoren drastisch herzien. Behalve de achtcilinder benzinemotoren zijn alle aandrijfbronnen nieuw. Een nieuwe 125 kW/170 pk sterke 2,2 liter zespitter is voortaan de basis van de benzinemoteren. Deze krachtbron wordt afgetroefd door de 141 kW/192 pk leverende 2,5 liter zescilinder. De meest potente zescilinder vierentwintigkleps benzinemotor is de 3,0 liter variant, met een maximumvermogen van 170 kW/231 pk.

De dieselmotoren zijn eveneens vervangen door eigentijdse exemplaren. Voor het eerst is er een viercilinder direct ingespoten turbodiesel die een cilinderinhoud van 2,0 liter meet en een maximumvermogen van 100 kW/136 pk levert. Nummer twee is de zescilinder direct ingespoten common rail turbodiesel die het tot 120 kW/163 pk schopt, terwijl de 3,0 liter variant hiervan sinds kort maar liefst een maximumvermogen van 135 kW/184 pk weet te genereren.

Voor de gelegenheid zag een fonkelnieuwe BMW 525d Touring het licht. Hoewel bij een koude start en stationair draaiende motor de auto zijn voorkeur voor dieselolie niet kan verloochenen, rijst de vraag waarom je vandaag de dag nog een benzinegestookte auto zou verkiezen boven een dieselmotor. Om de prestaties hoef je het immers niet te doen.

De BMW 525d Touring snelt in 9,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en gaat desgewenst door naar zijn topsnelheid van 215 km/h. Het geluidsniveau is aangenaam laag en de actieradius hoog, daar de auto met een gemiddelde consumptie van 1 op 12,2 genoegen neemt. Je moet natuurlijk wel flink wat kilometers rijden, maar anders zijn er weinig argumenten te verzamelen die de aanschaf van een dieselgestookte 5-serie tegenspreken. Rijden doet de fünfer als vanouds: comfortabel en stabiel gecombineerd met een gezonde dosis dynamiek.

Goedkoper

Goed nieuws is dat de BMW-5-serie goedkoper is geworden. Eigenlijk is de auto wat duurder dan voorheen maar dankzij de nieuwe motoren is een BMW 520i net zo krachtig als voorheen de BMW 523i en heeft de BMW 525i nu net zulke sterke spierballen als een 528i tot voor kort. Daardoor kan de verwende consument wat geld in de zak houden, óf dat aanwenden voor de aanschaf van een fijne optie.

De BMW's van vandaag zijn standaard niet kinderachtig meer uitgerust. ABS, traction control, airbags, sidebags in de voorstoelen, headbags, cruise control, airconditioning, lederen stuurwiel, lichtmetalen velgen, kaartleeslampjes, elektrische ramen, boordcomputer en een radiocassettespeler behoren tegenwoordig tot de standaarduitrusting.

Populair zijn de Executive-uitvoeringen, die tegen een meerprijs van ongeveer 8000 gulden nog voorzien in metallic lak, alarmsysteem met afstandsbediening, automatisch dimmende binnenspiegel, elektronisch geregelde airconditioning en parkeersensoren in de bumpers. De prijslijst opent met een bedrag van 88.800 gulden voor de BMW 520i sedan. De 5-serie Touring is leverbaar vanaf 95.900 gulden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 november 2000

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

BMW-5-serie ondergaat bescheiden facelift

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 18 november 2000

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken