Bekijk het origineel

NS koopt 150 oudere rijtuigen in Duitsland

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

NS koopt 150 oudere rijtuigen in Duitsland

Aankoop levert 9500 zitplaatsen op

4 minuten leestijd

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan het gebrek aan stoelen proberen op te lossen met 150 tweedehands rijtuigen uit Duitsland, die ze hebben gekocht voor 125 miljoen gulden. Van de Duitse exemplaren, die eerst door NS zullen worden opgeknapt, komen de eerste vanaf augustus 2001 in de dienstregeling. De Consumentenbond en de reizigersorganisaties zijn "zwaar teleurgesteld" door de noodmaatregel.

In juli 2002 rijden naar verwachting alle extra aangekochte 150 rijtuigen. Daarmee zijn dan 9500 stoelen toegevoegd aan de huidige 205.000 stuks in 2600 rijtuigen. "Misschien lukt het om twintig van deze bakken al eerder dan augustus op de rails te zetten", zegt woordvoerster Marlies van Daalen van NS. De rijtuigen werden gebouwd in de jaren zeventig en komen uit West-Duitsland. NS bestelde eerder 252 nieuwe dubbeldeksrijtuigen, die vanaf februari 2002 worden afgeleverd. Met deze rijtuigen worden bestaande treinen verlengd.

Vanaf december komen er twee dubbeldeksrijtuigen uit de reserve met in totaal 250 zitplaatsen. Ook hoopt NS zo snel mogelijk rond te komen met Deutsche Bahn (DB) over de huur van materieel. Dat zou gaan om 1750 zitplaatsen. Die zijn dan beschikbaar vanaf januari. Vanaf augustus dit jaar rijden er al tachtig NMBS-rijtuigen (Belgische spoorwegen) in Nederland, bij elkaar zo'n 6000 stoelen. Al die rijtuigen, nieuw en oud, moeten worden getrokken door locomotieven. NS heeft van Railion, waarin de goederenpoot begin dit jaar is opgegaan, vier 1600-locs opgekocht. Tien oudere 1300-locs worden opgeknapt met onderdelen uit vijftien andere exemplaren.

"Mager"

De Consumentenbond noemt de maatregelen van NS "zwaar teleurstellend." De bond zat gisteren met reizigersorganisatie Rover, de ANWB en het ministerie van Verkeer en Waterstaat om de tafel om het "noodplan" van NS te bespreken. Het bleek volgens hen echter "uit een paar magere maatregelen" te bestaan, waardoor reizigers in de spits nog steeds massaal zullen moeten staan.

Voor de langere termijn zegt de Consumentenbond ook weinig hoop te hebben op een goede afloop. Overheid en NS blijven naar elkaar wijzen als het gaat om de schuldvraag. De bond suggereert dat de overheid desnoods de aankoop van treinen weer in eigen hand moet nemen. De organisaties vinden dat de kwaliteit van het treinvervoer "ver beneden een aanvaardbaar peil is gekomen. De vertragingen lopen flink op, terwijl de informatievoorziening richting reizigers gebrekkig is." De Consumentenbond noemt NS "een monopolist die amper in beweging is te krijgen en niet alleen te laat reageert, maar ook met volstrekt onvoldoende maatregelen."

Onderzoek Kamer

De Tweede Kamer zegt zelf onderzoek te willen doen naar de problemen bij de Nederlandse Spoorwegen, zo bleek gisteren opnieuw. Een meerderheid zegt achter het initiatief van PvdA-kamerlid Van Gijzel te staan om de omvang van de problemen -vertragingen, te weinig materieel, verouderd spoor- in kaart te brengen. "Dat zijn we aan de reizigers verplicht."

De fracties storen zich in toenemende mate aan de dienstverlening van NS. "Het is zo'n zootje dat we zelf wat moeten doen", vindt VVD-kamerlid Hofstra. "We moeten uitzoeken of NS de concessie om treinen te laten rijden wel aankan", aldus Van Gijzel. De regels daarvoor worden vastgelegd in de Concessiewet.

De fracties zouden minister Netelenbos (Verkeer) vandaag oproepen eerst de Concessiewet en de Spoorwegwet te behandelen voordat het prestatiecontract met NS van kracht wordt. Netelenbos wil dat contract, dat onder meer regelt dat er genoeg capaciteit is en reizigers bij vertragingen geld terugkrijgen, op 1 januari 2001 in laten gaan. De Tweede Kamer voelt daar niets voor nu de wettelijke basis, de Concessiewet, ontbreekt. Die zal in de eerste helft van volgend jaar worden behandeld. Daarna kan het prestatiecontract pas ingaan, zo vindt de Kamer.

Omdat er nog geen wet is, sloot Netelenbos een privaatrechtelijk principecontract af met NS. Als de wet er is, kan dat op publiekrechtelijke basis.

De minister staat dan veel sterker als er problemen zijn met NS, zo redeneren de partijen. Er zal dan weinig ruimte zijn voor onderhandelingen en juridische stappen van NS omdat de regels dan in grote lijnen vaststaan. De Tweede Kamer dringt al jaren aan op snelle behandeling van de Concessiewet en de Spoorwegwet. Die moeten de nieuwe verhoudingen regelen die ontstonden na de verzelfstandiging van NS. Keer op keer was er vertraging.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2000

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

NS koopt 150 oudere rijtuigen in Duitsland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 2000

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken