Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verkeerleiders NS   zetten treinen stil

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Verkeerleiders NS zetten treinen stil

CNV: Morgen zeker nieuwe acties

3 minuten leestijd

UTRECHT - Verkeersleiders van NS brachten vandaag met hun acties het treinverkeer in het oosten van het land in de war. Dat was het gevolg van mislukt overleg gisteravond en vanmorgen vroeg met de directie van NS.

Reizigers ondervonden relatief weinig overlast omdat de acties pas na de spits werden gehouden. Treinen uit het westen, zuiden en noorden moesten stoppen bij de driehoek Deventer-Zutphen-Hengelo. Intercity's en sneltreinen konden in principe wel rijden via de route Amersfoort-Zwolle. De actievoerders leggen morgen opnieuw het werk neer. Onduidelijk is nog hoe laat dat zal gebeuren, aldus CNV Bedrijvenbond. Voor donderdag is een landelijke "wilde" actie van machinisten en conducteurs gepland.

De werkonderbrekingen hadden het karakter van een estafetteactie. Tot 11.00 uur legden de verkeersleiders in Hengelo het werk neer.

In Deventer hielden hun collega's van 12.00 tot 13.30 uur een werkonderbreking. Zutphen zou de actiedag afsluiten tussen 14.00 en 15.30 uur.

In Hengelo hielden veel reizigers kennelijk rekening met de actie, de perrons waren duidelijk minder bevolkt dan normaal. Opvallend waren de weinige boze reacties op de stakingsactie. NS merkt op dat niet de hele verkeersleiding in Hengelo aan de actie deelnam. Alleen de zogenoemde treindienstleiders, die binnenkomen de treinen een perron toewijzen, hebben het werk neergelegd.

De verkeersleiders zijn kwaad over het sociaal plan dat is gemaakt omdat NS de oostelijke driehoek reorganiseert. De kleine verkeerscentrales in Zutphen, Deventer en Hengelo verdwijnen en het personeel verhuist vandaar naar Zwolle of Arnhem. Overleg over verbeteringen in het plan liep op niets uit. Over de vergoeding voor verhuiskosten en reiskosten naar de nieuwe werkplek konden vakbonden en directie het tijdens het extra ingelaste overleg in Zutphen niet eens worden.

Aanbod

De directie van de spoorwegen betreurt het dat het gesprek is vastgelopen. Een directiewoordvoerder zei dat ze de 55 werknemers voor wie de reorganisatie gevolgen heeft, "maatwerk" heeft geboden. "Werknemers zijn niet verplicht te verhuizen en NS biedt voldoende compensatie voor langere reistijden en eventuele verhuiskosten." De zegsman zei verder dat de NS-directie de aangekondigde acties "buiten proportie" vindt. "Er ligt volgens de directie nog steeds een goed voorstel."

Handtekeningen

Aan de kant van de reizigers krijgt het protest een extra stimulans door een actie van de Consumentenbond. Die begon gisteren een publieksactie om compensatie te verwerven voor de vertragingen "die de reizigers voortdurend treffen." Ook wil de Consumentenbond dat de geplande tariefsverhoging voor het treinverkeer volgend jaar niet doorgaat. NS ging hier gisteren niet op in. De bond houdt als sluitstuk van de actie morgen bij acht grote stations een handtekeningenactie. De consumentenorganisatie biedt het resultaat nog dezelfde dag aan de NS-leiding en de overheid aan. De Consumentenbond stapte gisteren uit het reguliere overleg met NS en het ministerie van Verkeer.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 december 2000

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Verkeerleiders NS   zetten treinen stil

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 december 2000

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken