Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In de schuilplaats

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

In de schuilplaats

5 minuten leestijd

"Wie in de schuilplaats des Allerhoogsten is gezeten, die zal vernachten in de schaduw des Almachtigen."

Psalm 91:1

We staan op de drempel van een nieuw jaar. Er zijn mensen over wiens leven in het bijna voorbije jaar een donkere schaduw gevallen is. Hun hart is vervuld met felle smart en knagend verdriet. Wie brengt er licht in de nacht van leed en dood? Zullen we er maar over zwijgen, er maar niet meer over praten? We hebben toch geen antwoord op al die vragen, op al die waaroms die zich aan het gewonde hart opdringen? Ja, en toch hoeven we niet te zwijgen en willen we ook niet zwijgen. Nee, we willen gaan luisteren naar de dichter van Psalm 91. Geve de Heere dat dit in de beoefening van het geloof ook onze persoonlijke ervaring mag zijn of worden en dat we zo het jaar 2000 uit en het jaar 2001 in mogen gaan. Wat 2001 ons brengen zal, weet niemand, maar één ding weten we wel: "Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste is gezeten, die zal vernachten in de schaduw van de Almachtige."

In Psalm 91 wordt over de vele gevaren gesproken. Daar zijn de talrijke ziekten, rouw en verdriet, tegenslagen en teleurstelling. Wie kent ze niet? Maar, er is een nog grotere nood, er is een achtergrond waaruit alle ellende opkomt, namelijk de zonde. Wat is onze ziekte, onze teleurstelling, ja, onze rouw, vergeleken bij dat ene, onze grote schuld voor de Heere die wij eens voor God verantwoorden moeten? Vanwege onze zonden rust de toorn van God op ons (Joh. 3:36). En straks komt de dood. Daaraan ontkomt niemand, en daarna komt het oordeel, ten goede of ten kwade. We zijn niet rechtvaardig voor God en kunnen in het gericht des Heeren niet bestaan.

Hebben we met het oog op dit alles een veilige schuilplaats waarheen we vluchten kunnen? De mens zoekt op allerlei wijzen een schuilplaats tegen dat alles. De een probeert zijn toevlucht in onverschilligheid te zoeken, een ander in opgewektheid en vrolijkheid, of in uiterlijke vroomheid. Weer een ander in goede werken. Maar die schuilplaatsen bieden geen veiligheid in leven en sterven. Psalm 91 spreekt over een andere schuilplaats, die van de Allerhoogste. De Heere Zelf is, in de Heere Jezus Christus, een Toevlucht. Psalm 91 is in Christus vervuld. Hij is aan het kruis op Golgotha, als Plaatsvervanger, als Borg en Middelaar, voor zondaren gestorven. Hij droeg de toorn des Heeren en voldeed aan het recht van God. Hij stond uit de dood op en liet een open graf achter, om onze rechtvaardigmaking. Hem hebben we nodig om getroost te kunnen leven en zalig te kunnen sterven.

Welnu, hebben we al een schuilplaats bij Hem gezocht? Een schuilplaats wordt alleen gezocht door mensen in nood. Een schuilplaats is een plaats waar we veiligheid en bescherming zoeken als er gevaar is. Zo is het ook met de schuilplaats van de Allerhoogste. Ook die schuilplaats wordt alleen maar gezocht en benut door mensen die in nood verkeren. Als we door de Heilige Geest onze zonden leren zien, als we leren inzien hoe we de Heere vertoornd hebben, dan hebben we geen schuilplaats meer waar we dekking voor onze schuld kunnen zoeken en waar we veilig zijn. Maar als arme zondaar mogen we dan door het geloof bij de Heere schuilen. En dat is een veilige schuilplaats. Want, het is de schuilplaats van de Allerhoogste en de Almachtige.

"Wie in de schuilplaats van de Allerhoogste gezeten is", zegt onze tekst, "zal vernachten in de schaduw van de Almachtige." Bij schaduw denken we aan een boom, waar dankzij de bladeren op een zonnige dag schaduw onder te vinden is. Daar vindt de vermoeide mens, die in de hitte dreigt te bezwijken, verfrissing. Voor een schuldig volk, dat zichzelf schuldig leerde kennen en geen schuilplaats heeft, staat die schuilplaats wijd open. De Heere Jezus nodigt en lokt: "Komt allen tot mij die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven." Hoe groot uw zonden ook zijn, bij Hem is genade en redding, want Zijn bloed reinigt van alle zonden. Als u deze schuilplaats nog niet kent, wacht dan niet langer om naar Hem te vluchten.

De schuilplaats staat dag en nacht open. U kunt en mag er alleen maar in vluchten zonder iets van uzelf mee te nemen, alleen als een arme zondaar, zonder enige verdienste van uw kant. Velen proberen met hun hele hebben en houden binnen te komen: ze willen alles, veel of misschien een beetje van zichzelf meenemen. Maar, dat gaat niet. Dan vindt men de deur gesloten. Wie in het geloof klopt, ziet de deuren wijd opengedaan. Velen hebben de Heere alleen maar voor een kort ogenblik nodig, als ze verdriet hebben, ziek zijn of geopereerd moeten worden of als ze in rouw gedompeld worden. Maar onze tekstwoorden spreken van "gezeten zijn", dat wijst op het blijvende, het altijddurende. Velen hebben de Heere maar even nodig, omdat zij hun echte nood niet kennen, omdat ze geen last van hun zonden hebben.

Voelt u zich nog uitstekend op uw gemak buiten dit veilige toevluchtsoord? Kent u nooit eens een onuitsprekelijk verlangen om, te midden van alle onrust en rumoer, bij alle verschrikking en angst, naar die enige plaats te vluchten waar u tot rust komt, waar de vrede als een weldadige regen in uw hart daalt en waar u kunt zeggen: "De Heere is bij mij, ik zal niet vrezen. De Heere is mijn Licht en mijn Heil, voor wie zou ik vrezen? De Heere is mijns levens kracht, voor wie zou ik vervaard zijn?"

Ik wens u van harte toe dat u het ook in het jaar 2001 in het geloof mag ervaren dat: wie in de schuilplaats van de Allerhoogste gezeten is, vernachten zal in de schaduw van de Almachtige!

Ds. T. J. Kamerbeek, Nijkerk

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 december 2000

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

In de schuilplaats

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 december 2000

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken