Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Overnames spekken   verkopen bij Ahold

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Overnames spekken verkopen bij Ahold

Grootgrutter profiteert ook van dure dollar

3 minuten leestijd

ZAANDAM - Het moederbedrijf van supermarktketen Albert Heijn, Koninklijke Ahold, heeft vorig jaar een forse omzetstijging geboekt. Er werd in het jaar 2000 voor 52,2 miljard euro (1999: 33,6 miljard euro) verkocht, een groei van 55,7 procent. Het bedrijf komt op 6 maart met definitieve winstcijfers naar buiten.

De stormachtige omzetgroei is vooral veroorzaakt door de vele overnames die Ahold het afgelopen jaar heeft gepleegd. Worden die niet meegerekend, evenmin als het gunstige effect van een sterke dollar, dan resteert een omzetgroei van 6,3 procent. Hiermee voldoet het concern aan de verwachtingen van analisten.

Autonoom

In de Verenigde Staten steeg de omzet met 35,4 procent tot 27,5 miljard dollar, inclusief de aankoop van US Foodservice. De groei in de VS, zowel met de winkelactiviteiten (food retail) als met de foodservice-activiteiten, is voor een groot deel autonoom geweest. Bestaande winkels verkochten 3,2 procent meer dan het jaar ervoor.

Ahold-president C. van der Hoeven zegt in een persbericht "enthousiast" te zijn over de resultaten in de VS, waar Ahold ongeveer 60 procent van zijn omzet realiseert. "Vooral in het vierde kwartaal en met name tijdens de kerstperiode behaalden we zeer sterke omzetten in alle werkgebieden."

Ahold groeit in deze regio sneller dan de concurrentie. Volgens TeleCheck, een organisatie die veel betalingen in de VS afhandelt, zijn de verkopen in Amerikaanse winkels met 2,7 procent gestegen in december. Eerder deze week meldden winkelgiganten uit de VS juist teleurstellende verkopen tijdens de feestmaand. De slechte cijfers waren vooral afkomstig van bedrijven die veel non-food verkopen, terwijl de Ahold-winkels in de VS het met name van voedingsmiddelen moeten hebben.

In Europa groeide de omzet met 59,6 procent naar 16,7 miljard euro. Ahold schrijft deze sprong gedeeltelijk toe aan de vorig jaar afgeronde overname van de ICA Group in Scandinavië, die nu volop in de cijfers meetelt. In alle andere Europese werkgebieden behaalde Ahold een "zeer aanzienlijke omzetgroei", mede door de opening van nieuwe super- en hypermarkten. In Nederland hebben Albert Heijn, Etos en Gall & Gall de laatste weken van het jaar goed gedraaid. De eigen prognoses zijn overtroffen, aldus een Ahold-zegsman.

De omzetgroei in Latijns-Amerika (plus 43,7 procent tot 5 miljard euro) schrijft Ahold vooral op het conto van de nieuwe joint venture met La Fragua in Centraal-Amerika en door de sterke verkoopcijfers in Brazilië en Argentinië. In Azië daalde de omzet met 15,4 procent naar 402,6 miljoen euro als gevolg van de verkoop van de activiteiten in Singapore en China in 1999.

Winst fors hoger

Hoewel Ahold pas op 6 maart met het uiteindelijke bedrijfsresultaat op de proppen komt, bevestigt het concern de eerder afgegeven verwachting dat de winst over het jaar 2000 in alle regio's hoger zal zijn dan in 1999. "De nettowinst zal fors hoger zijn en de winst per aandeel, exclusief valuta-invloeden, zal naar verwachting met 17 tot 20 procent stijgen", zo belooft het bedrijf.

Beleggers liepen niet warm voor de gepresenteerde cijfers. Op de Amsterdamse effectenbeurs noteerde het aandeel 1,5 euro verlies. Overigens stond het fonds ook voor de bekendmaking van de omzetcijfers al in de min.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 januari 2001

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Overnames spekken   verkopen bij Ahold

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 6 januari 2001

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken