Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Betaalde boete is geen loon

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Betaalde boete is geen loon

4 minuten leestijd

Veel automobilisten en andere chauffeurs willen in ons land nog wel eens te hard rijden. Daarom worden ook geregeld verkeersboetes opgelegd. Maar als dat nu onder werktijd gebeurt, in een (vracht)auto die op naam staat van de zaak, wie betaalt de boete dan?

De boete wordt in dat geval meestal opgelegd aan degene op wiens naam de auto staat waarmee de verkeersovertreding is begaan. Dat geldt alleen als niet direct kan worden vastgesteld wie de bestuurder is. In de meeste gevallen zal dit niet direct duidelijk zijn, en dus krijgt de werkgever, op wiens naam de auto staat, een boete opgelegd als kentekenhouder.

Honderd vrachtauto's

Is de betaling van deze boete voor een overtreding van een werknemer nu aan te merken als loon waarover belasting moet worden betaald? Daarover ging het volgende arrest dat onlangs door de Hoge Raad is gewezen.

Een zeker transportbedrijf heeft circa honderd vrachtauto's op de weg. Onderweg lopen de chauffeurs van het bedrijf boetes op wegens te zware belading, overtreding van de rijtijdenwet en wegens te hoge snelheden. Ook in het buitenland worden verkeersovertredingen begaan. In vijf jaar heeft het bedrijf hiervoor, als kentekenhouder, in totaal ruim 27.000 gulden aan boetes moeten betalen.

Bij een controle zag de inspecteur der belastingen dat het bedrijf de boetes voor chauffeurs had betaald. Nu zegt de Wet op de loonbelasting dat alle inkomsten die als voordeel worden verkregen vanuit een dienstbetrekking zijn aan te merken als loon. De inspecteur vond dat het bedrijf in plaats van zijn werknemers de boetes had betaald en dat dit voor de werknemers een voordeel uit dienstbetrekking was. Zodoende vormde de 27.000 gulden aan boetes loon waarover loonbelasting moest worden betaald. De inspecteur legde aan het bedrijf daarom een naheffingsaanslag op van 10.756 gulden. De onderneming ging hier niet mee akkoord.

Voor het gerechtshof in Arnhem bepleitte de directeur van het bedrijf zijn standpunt. "Meneer de rechter, het betalen van de boetes vanwege verkeersovertredingen heeft niets met loon te maken. De boetes zijn gewoon zakelijke kosten die gewoon aan de aard van de werkzaamheden liggen. Het is een risico van het vak. Onze chauffeurs zijn vaak gehaast door files en de hevige concurrentie. Wie niet op tijd is, ligt eruit. Daarom sporen wij onze chauffeurs altijd aan om op te schieten. Natuurlijk moeten ze het daarbij niet te gek maken, maar af en toe een boete calculeren wij gewoon in."

Ondernemingskeuze

De inspecteur huldigde echter een ander standpunt. Het bedrijf had de boetes, die door de chauffeurs zelf veroorzaakt waren, kunnen verhalen op de chauffeurs. Het had dit niet gedaan en daarom waren de chauffeurs door het bedrijf bevoordeeld. Het gerechtshof stelde de inspecteur echter niet in het gelijk. Het bedrijf hoeft de boete volgens onze verkeerswetten niet te verhalen op de werknemers en dat het dit om zakelijke redenen ook niet deed, was een eigen ondernemingskeuze.

De Belastingdienst stapte vervolgens bij monde van de staatssecretaris van Financiƫn naar de Hoge Raad. Die herhaalde de woorden van de inspecteur: het bedrijf had de boetes moeten verhalen op de werknemers. De hoogste belastingrechter benadrukte dat onze verkeerswetten niet zeggen dat een kentekenhouder de boetes zonder meer kan verhalen. Natuurlijk kan zij hierover in de praktijk wel afspraken maken, maar dat was niet gebeurd.

Ook het Burgerlijk Wetboek geeft geen recht op verhaal, want als hoofdregel geldt dat de werkgever altijd zelf verantwoordelijk is voor schade die zijn werknemers bij de uitoefening van hun beroep aan hem of anderen toebrengen. Dit geldt niet als de boetes het gevolg waren van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer, want dan was verhaal wel weer mogelijk geweest. In dit geval was hier echter geen sprake van bewuste roekeloosheid.

Nu de werkgever, de transportonderneming, de boetes niet zonder meer kon verhalen op de werknemers, had zij de werknemers ook niet bevoordeeld. Zij had de boetes immers zelf moeten betalen. Er was dus geen sprake van loon en de naheffingsaanslag loonbelasting moest worden vernietigd.

Op grond van dit arrest lijkt het erop dat de werkgever die de boetes -begaan door zijn werknemers- betaalt, over deze betaling geen loonbelasting hoeft in te houden. Het betalen van boetes vormt namelijk geen loon. Wel blijft de vraag over wat gebeurd was als de werkgever niet had gesteld dat zij de chauffeurs zelf had gemaand om op te schieten. Was er bij te hard rijden dan sprake geweest van eigen persoonlijke schuld door de chauffeurs?

Moeilijk te bewijzen

Dan was er wellicht wel sprake geweest van loon. Voor een belastinginspecteur lijkt dit laatste toch moeilijk te bewijzen. De Hoge Raad lijkt immers aan te geven dat alleen sprake is van belast loon als bij uitzondering, zoals opzet en roekeloosheid van de werknemer, zonder meer kan worden verhaald.

Als laatste dient nog opgemerkt te worden dat het voorgaande niet geldt als de werknemer de boete zelf krijgt opgelegd; als de werkgever een boete vergoedt, is deze vergoeding altijd belast met loonbelasting.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 januari 2001

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Betaalde boete is geen loon

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 januari 2001

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken