Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Betrek ouders bij catechisatie"

Dr. Verboom constateert tijdens catechesedag gebrek aan bezinning

5 minuten leestijd

NIJKERK - Ouders zouden meer bij de catechisatie betrokken moeten worden, vindt dr. W. Verboom, docent aan de Rijksuniversiteit te Leiden. Volgens hem mist de gereformeerde gezindte een grondige bezinning op de catechese. Dr. Verboom was gisteren een van de sprekers tijdens een catechesedag in Nijkerk.

Schokkend, noemt dr. Verboom de geluiden dat veel predikanten willen stoppen met hun werk. Hij constateerde tijdens de catechesedag van de Hervormd Gereformeerde Jeugdbond (HGJB) een oorzaak van de verminderde arbeidsvreugde. "In de opleiding wordt de omgang met een groep te veel vergeten. Daardoor krijgt de predikant tijdens de catechisatie dikwijls te maken met negatieve ervaringen, vooral in de ordesfeer. Elke keer weer ziet hij tegen de catechisatie op. Dat gaat aan hem knagen. Hij zoekt een houding om te overleven, maar het gevolg is grote stress."

Crisis

Thema van de Nijkerkse catechesedag was "Leren geloven hoe kan dat?". Dr. W. Verboom vroeg zich af of de catechese zich in hervormd-gereformeerde gemeenten in een crisis bevindt. "In elk geval zullen we moeten erkennen dat er in diverse gemeenten problemen bestaan met de catechisatie. Gemeenten zoeken daarom naar nieuwe vormen. Dat tekent onze tijd. Er is ook niet meer één catechisatiemodel voor alle gemeenten, maar de catechetische praktijk is pluriform geworden." De docent aan de Leidse universiteit noemde catechese het "geloofsleren" van de christelijke gemeente. "Om zo te worden waartoe je geroepen bent: een gemeenschap van mensen die geloven in Jezus Christus als hun Redder en die hun leven daarnaar inrichten."

Volgens dr. Verboom wil de catechese leiden tot discipelschap. "Het gaat niet om puur uitwendige kennis. Het zal moeten gaan over het eigen geloof en het eigen leven. Catechese kan daarom nooit vrijblijvend zijn. Discipelschap vraagt om een keuze, waar het eeuwige heil van afhangt." Het catechisatielokaal noemde hij de "werkplaats van de Heilige Geest."

Verouderd

Cognitief leren lukt volgens dr. Verboom tegenwoordig steeds moeilijker. "Jongeren willen niet meer uit het hoofd leren. Misschien is het daarom beter de leeftijd voor de catechese te verlagen en te gaan werken met kindercatechese. Voor jonge kinderen is het immers nog vanzelfsprekend dat ze dingen uit het hoofd moeten leren." Volgens de lector hebben veel kerkenraden een verouderd beeld van de catechese. "Er wordt nauwelijks beleid van gemaakt. Bovendien zijn ze veel te weinig erbij betrokken en laten ze het maar aan de predikant over. Dat mag echter niet. Ze zijn zelf ook verantwoordelijk." Dr. Verboom ziet ook een geringe betrokkenheid bij veel ouders. "Sommigen weten niet eens wat er op catechisatie wordt behandeld. We zullen de ouders meer bij de catechese moeten betrekken. Zo zouden ze kunnen participeren in een catecheseteam of zelf een catechisatie kunnen bijwonen.

"Binnen onze kringen wordt er nauwelijks op wetenschappelijke wijze nagedacht over het leren in de gemeente. Te veel literatuur die er op dit moment over verschijnt, biedt geen orthodox geluid. Dat kan zo niet langer. Als gereformeerde kerken zullen we de handen ineen moeten slaan om bepaalde elementen op verantwoorde wijze in de catechese te krijgen. We zullen daarbij terdege rekening moeten houden met de knelpunten en de nieuwe ontwikkelingen in de methoden van overdracht."

Nieuwe opzet

Sinds 1998 is in Brakel en in drie Veenendaalse wijkgemeenten een nieuwe opzet van catechiseren ingevoerd. De catecheten G. Strubbe en N. Grijzenhout spraken in een workshop over deze "jongerencatechese in een nieuwe vorm". "Alle catechisanten van twaalf tot en met zeventien jaar komen samen in één grote ruimte. In Veenendaal zijn dat er zelfs honderdveertig. Er wordt centraal geopend. Een predikant verzorgt een gezamenlijke les van twintig minuten. Dan verspreiden de jongeren zich op leeftijdsniveau in groepjes over de andere ruimten om de elementen uit de les te herhalen, uit te diepen en verder te actualiseren."

De kleinere groepjes worden geleid door leden van het catecheseteam. De Veenendaalse catecheten zien wel een nadeel in hun methode. "De afstand tussen predikant en catechisant is groter dan in de klassieke opzet." Toch hebben in Veenendaal en Brakel de voordelen van de gewijzigde aanpak zwaarder gewogen. "Een predikant bespaart veel tijd. Ordeproblemen zijn verdwenen. Bovendien zijn catechisanten uit hetzelfde gezin nu aanwezig onder dezelfde les, zodat ze er thuis beter over kunnen doorpraten."

Tijdens de workshop werd duidelijk dat in Ede een andere opzet aanslaat. "In de nieuwbouwgemeenten bleek zowel catechisatie als clubwerk te veel van het goede te zijn. Nu zijn beide geïntegreerd, zodat een stukje gezelligheid samengaat met diepgang. Dit werkt goed", aldus een Edese catecheet.

Gezin

"Leren in het gezin", was de titel van een workshop die ds. N. M. Tramper leidde. Hij pleitte voor meer openheid in de gezinnen. "Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met gezinsgesprekjes aan tafel. Het is nodig om jezelf kwetsbaar op te stellen en je kinderen meer vertrouwen te schenken." De hervormde predikant uit Zeist noemde voorbeelden van huisgodsdienst. "Hardop de Bijbel lezen en hardop leren bidden is nodig. Verder kun je de kinderen de geloofsbelijdenis, de Tien Geboden en de volgorde van de bijbelboeken uit het hoofd laten leren. Je zult ze ook verantwoordelijkheid voor diaconale en zendingsnoden moeten bijbrengen, net als het leren omgaan met anderen."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2001

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 2001

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken