Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aegon breidt opnieuw uit in Verenigde Staten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Aegon breidt opnieuw uit in Verenigde Staten

Verzekeraar boekt recordwinst in 2000

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Verzekeraar Aegon breidt gestaag uit. Het concern maakte gisteren de overname bekend van de verzekeringsactiviteiten van het Texaanse warenhuisconcern J. C. Penney. Aegon betaalt daarvoor 3,06 miljard. Bovendien boekte de verzekeraar vorig jaar opnieuw een recordwinst en een recordomzet. De nettowinst steeg met 32 procent, de omzet met 37 procent.

"Wij gaan plezierig onze eigen gang", zo was de leuze waarmee bestuursvoorzitter K. Storm gisteren de overname en de groeicijfers presenteerde. "Wij laten ons niet leiden door de waan van de dag. We doen alleen dingen die te maken hebben met datgene waar we goed in zijn: levensverzekeringen, pensioenen, sparen." Die activiteiten dragen voor 90 procent bij aan de winst van Aegon.

J. C. Penney is de derde Amerikaanse aankoop van Aegon in enkele jaren. Eerder kocht de verzekeraar Providian (circa 7 miljard) en Transamerica (circa 19 miljard). J. C. Penney's Direct Marketing Services, zoals de volledige naam luidt, heeft momenteel ongeveer 12 miljoen Amerikaanse en Canadese klanten. Het bedrijf verkoopt verzekeringen aan creditcardhouders van banken, oliemaatschappijen en warenhuizen. De onderneming kende in 1999 een omzet van 1,1 miljard dollar.

De transactie maakt Aegon de grootste direct marketing-verzekeraar in de VS. Aegon had door dochteronderneming Aegon USA Special Markets Group al een aanzienlijk marktaandeel waar het de directe verkoop van verzekeringen betreft. "J. C. Penney's sluit perfect aan bij onze activiteiten in de Verenigde Staten", aldus Storm.

Als onderdeel van de transactie mag Aegon de komende vijftien jaar rechtstreeks levensverzekeringen en ziektekostenverzekeringen verkopen aan klanten van J. C. Penney. Om de overname te bekostigen geeft Aegon in de loop van het jaar nieuwe aandelen uit. Volgens Aegon draagt de overname al dit jaar bij aan de winst. Storm maakt zich geen zorgen over een terugval van de Amerikaanse economie, ondanks de nieuwe aankoop.

De nettowinst van Aegon in 2000 kwam uit op 2,06 miljard euro (4,55 miljard gulden), een stijging van 32 procent, zo maakte het concern eveneens bekend. De omzet groeide met 37 procent tot 30,7 miljard euro (67,7 miljard gulden). Dat is in lijn met de verwachtingen van analisten.

De verzekeraar heeft een belangrijk deel van de winstgroei te danken aan de hoge koers van de Amerikaanse dollar en het Britse pond. Aegon boekte vorig jaar 58 procent van de nettowinst in de Verenigde Staten. Nederland is goed voor 29 procent. Aegon mikt voor dit jaar op een stijging van de nettowinst tussen de 10 en 15 procent.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 maart 2001

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Aegon breidt opnieuw uit in Verenigde Staten

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 maart 2001

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken