Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Aardappels duurder dan beton

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Aardappels duurder dan beton

Bouw hsl-zuid begint voorzichtig vorm te krijgen

4 minuten leestijd

ZWIJNDRECHT - Als in 2015 het Europese hogesnelheidsnet klaar is, ligt er bij elkaar 26.500 kilometer hogesnelheidslijn. De 100 kilometer hsl-zuid (Amsterdam-Belgische grens) waaraan Nederland inmiddels bouwt, kost in totaal 11,7 miljard gulden. "Per kilo is de prijs van aardappels hoger dan die van het beton voor de lijn." Een tussenstand vanuit een bouwput van 100 kilometer lengte.

Afgelopen dinsdag om 16.00 uur sloot de inschrijving voor de exploitatie van de hogesnelheidslijn. Interne en externe deskundigen gaan de offertes beoordelen. Eind dit jaar tekent minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat het contract met de partij die het beste uit de bus komt. Om de procedure zorgvuldig en doorzichtig te houden, stelden Netelenbos en collega Zalm van Financiën een onafhankelijke adviesraad in. Vier partijen zijn in de race om op de hsl-zuid te gaan rijden. Arriva Nederland en Deutsche Bahn vormen een combinatie, net als Connexxion (Nederland), CGEA-Connex (Frankrijk) en SJ International (Zweden). De derde bieder is een 'eenling': Stagecoach Holdings Plc. (Groot-Brittannië), de vierde partij is weer een combinatie: NS Reizigers werkt samen met KLM en de National Express Group Plc. (Groot-Brittannië). Terwijl NS in eigen land met grote problemen kampt, diende de bedrijfstop afgelopen maanden het hoofd bijzonder koel te houden om de "kans van z'n leven" niet te verspelen. Voor NS is de aanbesteding een herkansing. Eerder brachten de Spoorwegen vanuit een bevoorrechte positie al een bod uit, maar Netelenbos verwierp dat toen als "financieel en kwalitatief onvoldoende." Het kabinet besloot tot openbaar aanbesteden, waarbij NS als gelijkwaardige partij de strijd met de concurrentie moest aangaan. Het eventueel mislopen van de vergunning heeft grote gevolgen voor NS. Volgens oud-topman Den Besten zou het de doodsteek betekenen voor de Spoorwegen. Bovendien zou met de komst van een andere speler de samenhang zoek raken tussen het hsl-net en het binnenlandse kernnet, dat NS tot 2010 in handen heeft.

Megaklus

Voor er echter ook maar één trein over de lijn rijdt, moet een megabouwklus worden geklaard. De eerste schop voor de aanleg van de hsl-zuid ging een jaar geleden al bij Breda de grond in. Langzaam maar zeker tekent zich op Noord- en Zuid-Hollandse en Brabantse bodem af hoe de lijn gaat lopen. Als de hogesnelheidslijn er eenmaal ligt, zal de overlast naar verwachting beperkt zijn. De komende vijf jaar zal de 'buurt' echter letterlijk getekend zijn door bouwactiviteiten van een omvang die weergaloos mag heten. Vandaar dat de Projectorganisatie Hogesnelheidslijn-Zuid op diverse plaatsen langs de lijn informatiecentra bouwt om met betrokkenen en omwonenden in gesprek te blijven zolang er wordt gewerkt. Infocentrum Breda-Prinsenbeek -in combinatie met de 'nieuwe' A16- is al anderhalf jaar open, afgelopen donderdag opende het informatiepunt Zwijndrecht z'n deuren. Het centrum staat bij de Veerplaat aan de Oude Maas en is vooral bedoeld om informatie te geven over het hsl-tracé tussen Barendrecht en het Hollandsch Diep. In dat tracé liggen onder meer een zinktunnel onder de Oude Maas van 2500 meter, een zinktunnel onder de Dordtsche Kil en de A16 van 1500 meter en de prestigieuze brug over het Hollandsch Diep van 1200 meter, exclusief de twee "aanbruggen" van 300 en 400 meter lang. Na Zwijndrecht krijgen ook Rotterdam en Leiderdorp nog een informatiecentrum. Directeur J. Konter van het projectbureau Zuid-Holland-Zuid vat het belang van de communicatie met omwonenden en betrokkenen samen in één zin: "Straks pijlsnel met de trein richting Barcelona kunnen reizen is heel fijn, maar wat heb je eraan als je hier woont en je wilt helemaal niet naar Barcelona." Een woonomgeving die jarenlang op z'n kop staat door een netwerk van werkwegen, onafzienbare colonnes bouwverkeer en eindeloze reeksen palen die moeten worden ingeheid, het zal niet altijd een pretje zijn. Wie bouwschade lijdt aan woning of bedrijfsgebouwen, kabels, leidingen of rioleringen, wordt geacht dat direct te melden bij het projectbureau van de hsl in de regio. Binnen twee werkdagen maakt een schade-expert een afspraak voor onderzoek naar aard en omvang van het ongemak. Al binnen twee weken moet er een beslissing vallen. Ook nadeelcompensatie -nodig na wijziging van de planologische situatie- en planschade -door bijvoorbeeld tijdelijke onbereikbaarheid- worden op verzoek bekeken en zo nodig toegekend en gehonoreerd.

Visitekaartje

Donderdag werd in Zwijndrecht het definitieve ontwerp van de brug over het Hollandsch Diep getoond. De brug van "Benthem Crouwel architekten" is inmiddels iets opgeschoven ten opzichte van de bestaande spoorbrug uit 1867. "Gevreesd wordt voor de staat van de fundering van de oude brug, dus blijven we er liever iets verder vandaan", zegt ir. R. G. Schouten, projectleider brug Hollandsch Diep. Eind volgende maand begint het heiwerk voor de bouw van dit visitekaartje van Hollandse bruggenbouw, dat straks op z'n hoogste punt 24 meter boven het wateroppervlak ligt. Omdat tijdens de verbouwing de winkel openblijft, geldt komende jaren een aangepast vaarregime op het Hollandsch Diep. In september of oktober worden caissons op de heipalen afgezonken. De laatste liggers van de stalen brug op betonnen poten worden naar verwachting in maart 2003 ingehangen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 april 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Aardappels duurder dan beton

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 april 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

PDF Bekijken