Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Stork levert 'huid' voor superjumbo"

Contract voor A380 nog niet getekend

2 minuten leestijd

PAPENDRECHT - Het technologieconcern Stork mag -volgens de branchevereniging NIVR- twee rompdelen voor de superjumbo van Airbus leveren. Stork wil de levering niet bevestigen. "Er is nog geen handtekening gezet."

Directeur A. Driedonks van Nederlands Instituut voor Vliegtuigontwikkeling en Ruimtevaart (NIVR) deelde gisteren mee dat Stork delen van de romp tussen de cockpit en de vleugel en het gedeelte net voor de staart mag bouwen.

Stork gebruikt voor deze delen het zogenaamde Glare, dat ontwikkeld is in samenwerking met de TU Delft en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR). Het industriële laminaat (half aluminium, half kunststof) is veel lichter dan bestaande materialen voor de luchtvaartindustrie. Verder is het sterker, brandwerend en treedt minder snel metaalmoeheid op.

Stork reageert voorzichtig. Woordvoerder K. Huurdeman geeft toe dat het project er goed uitziet. "Maar in de luchtvaartindustrie weet je iets nooit zeker, totdat een handtekening is gezet. We hebben vaker meegemaakt dat een project in deze fase nog werd afgeblazen." De onderhandelingen over de voorwaarden en de levering zijn op

dit moment in volle gang, aldus Huurdeman. "De hele wereld kijkt mee

met de bouw van dit vliegtuig. Daarom is uiterste zorgvuldigheid noodzakelijk." Hij wil niet bevestigen dat de

ondertekening een kwestie van dagen is.

Hij wijst erop dat Airbus en Stork de eerst aangewezenen zijn om het nieuws wereldkundig te maken. "Het is fijn dat het NIVR zo enthousiast is, maar zij hoeven de financiële consequenties niet te dragen."

Nieuwe fabriek

Als Stork groen licht krijgt van de Europese vliegtuigfabrikant, dan bouwt het concern een nieuwe fabriek in

Papendrecht voor de productie van

Glare. Op die locatie fabriceert Fokker Aerostructures, onderdeel van Stork,

al onderdelen voor de vliegtuigindustrie.

Stork is al geruime tijd in de race voor de levering van onderdelen voor de super-Airbus. Het Nederlandse concern is ook al jaren nauw betrokken bij de ontwikkeling van de A380. Behalve de huid, zou Stork ook elektrische systemen en thermoplastische materialen gaan leveren. Hoeveel geld Stork met de totale order in de wacht kan slepen, wil de woordvoerder niet zeggen. De Nederlandse vliegtuigindustrie zou naar schatting 1,5 procent van de totale ontwikkelingskosten van de superjumbo voor zijn rekening nemen.

Airbus gaf in december het startsein voor de A380, die ruimte zal bieden aan 555 passagiers. Airbus heeft inmiddels al tientallen orders voor het toestel binnen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 mei 2001

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 mei 2001

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken