Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Je vader noem je geen meneer"

Hanneke zit iedere avond bij haar wiskundeleraar aan tafel

5 minuten leestijd

Hanneke Ebbers (17) zit elke avond met haar wiskundeleraar aan tafel. Want hoewel ze hem 's avonds "pap" noemt, is hij overdag haar docent op het Pieter Zandt College in Kampen. Sommige jongeren lijkt het een nachtmerrie om les te hebben van je vader. De vwo-5-leerlinge heeft er geen hekel aan. "Ik had het alleen niet leuk gevonden als hij voor de klas een echte boeman was geweest."

Hanneke zit dit jaar voor het eerst bij haar vader in de klas. Op drie dagen in de week moet ze het klaslokaal met hem delen. "Op dinsdag, woensdag en vrijdag", vertelt ze.

In het begin vond ze dat erg wennen. "Maar ik heb er geen hekel aan om les van mijn vader te krijgen. De lessen wiskunde zijn vaak gericht op zelfstandig werken. Het is dus niet zo dat mijn vader een lang verhaal afsteekt voor de klas en dat we een uur alleen naar hem moeten luisteren."

Positief

De klasgenoten van Hanneke zijn duidelijk positief over wiskundeleraar Ebbers. Dat is voor de leerlinge een fijn idee. "Ik had liever niet bij mijn vader in de klas gezeten als hij een echte boeman was. Mijn klasgenoten vinden hem leuk, hoewel ze natuurlijk ook wel eens iets aan te merken hebben op zijn becijfering."

Het gebeurt volgens Hanneke wel eens dat een van haar klasgenoten te weinig punten voor een repetitie heeft gekregen. "Dan worden er grapjes tegen mij over papa gemaakt. Maar ze weten dat ik er niets aan kan doen. Ik krijg in ieder geval niet op mijn kop van ze."

Volgens Hanneke heeft die houding tegenover haar ook te maken met de sfeer in de klas. "We hebben een heel gezellige klas, er heerst een goede sfeer. Ze weten allemaal dat ik een dochter van Ebbers ben. Maar niemand gaat daardoor anders met mij om."

Huiswerk

Hanneke heeft er best gemak van dat ze les van haar vader heeft. Regelmatig stapt ze na het avondeten op haar vader af met vragen over haar huiswerk. Samen nemen ze dan de moeilijke wiskundige berekeningen door. "Vaak stel ik net voor een repetitie nog een paar vraagjes. Het is erg gemakkelijk dat mijn vader me kan helpen met het vak. Hij weet natuurlijk anders dan andere ouders precies waar het over gaat."

Toch is het niet altijd handig als je vader voor de klas staat. Want, hoe spreek je hem tijdens de les aan? Hanneke: "Als ik een vraag wil stellen, omzeil ik de woorden "papa" of "meneer". Vooral dat woord "meneer" zeg ik nooit, want dat vind ik vreselijk raar. Hij is mijn vader en je vader noem je geen meneer."

Fijn les

Arianne Jansen (16) zit in vwo-3 van de Fruytierscholengemeenschap in Rijssen. De leerlinge heeft één uur in de week gym van vader Jansen. Ook zij vindt het leuk om bij haar vader in de klas te zitten. "Papa geeft erg fijn les en hij behandelt me op dezelfde manier als de rest."

Net als Hanneke heeft ook Arianne er een hekel aan om haar vader met "meneer" aan te spreken: "Ik zeg gewoon "pap" tegen hem. Het is irritant om je vader opeens anders aan te spreken als hij voor je in de gymzaal staat. Hij blijft bovendien gewoon mijn vader."

Af en toe vraagt Arianne haar vader voor de les wat er op het programma van die dag staat. Maar meestal is dat ook voor haar een verrassing. "Ik vind het niet echt leuk om al voor de les te weten wat we gaan doen. Het is leuker als je daar pas tijdens gym achterkomt", zegt de Fruytier-leerlinge.

Arianne wil in de toekomst in de voetstappen van haar vader treden. Ze wil gymlerares worden. "Mijn vader en ik hebben duidelijk dezelfde interesse voor sport. Ik zit op volleybal en als ik een wedstrijd heb, helpt hij soms mee de netten te spannen. We trainen ook vaak samen."

Overhoring

Leeftijdsgenoten zijn wel eens jaloers op Hanneke omdat ze denken dat de leerlinge altijd weet wanneer haar vader een overhoring geeft. Maar volgens Hanneke is dat absoluut niet waar. Ze is voor de les nooit op de hoogte of haar vader een schriftelijke overhoring afneemt of hoe de repetitie eruit gaat zien. "Ik weet niet meer dan de klas. Dat zou ook niet eerlijk zijn."

Hanneke en haar vader praten samen wel geregeld over de les en de klas. "Ik moet altijd lachen om de verhalen van mijn vader. We praten voornamelijk over de leuke dingen die we in de klas beleven.

Een paar weken geleden zijn we met de klas naar Duitsland gegaan. Mijn vader ging toen mee als begeleider. Het is ontzettend leuk om daar achteraf samen over te kunnen doorbomen. We weten allebei precies over wie we het hebben en wat de situatie in de klas is. Maar we roddelen niet over leerlingen."

Arianne herkent deze situatie. "We lachen samen om rare situaties in de les. En m'n vader geeft me ook tips. Maar als ik in de les niet echt mijn best heb gedaan, zegt hij thuis wel dat ik het beter kan."

Volgend schooljaar krijgt Hanneke waarschijnlijk weer les van haar vader. Ze reageert er nonchalant op. "Ik zit er echt niet over in. Het is dit jaar ook goed gegaan, dus waarom volgend jaar niet?"

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 juni 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

PDF Bekijken