Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Januskop" gaat branden in tunnels te lijf

1 minuut leestijd

VIANEN (ANP) - Een brandweerwagen met twee cabines die even hard voor- als achteruit kan rijden.

De "Januskop" is ontwikkeld door het Nederlandse MAN en het Italiaanse BAI. Aanleiding voor het nieuwe ontwerp was de brand in de Mont-Blanctunnel die ruim twee jaar geleden aan 39 mensen het leven kostte. De wagen lijkt actueler dan ooit, na de vuurzee deze week in de Sint-Gotthardtunnel.

Bij calamiteiten kunnen de voertuigen de tunnel inrijden, waarna het vuur met een waterkanon vanuit de wagen wordt bestreden. De wagen wordt aan de buitenkant door een watergordijn beschermd.

Mocht er tijdens de actie onverhoopt iets misgaan, dan kan de "Januskop" achteruit de onheilsplek verlaten. De topsnelheid ligt op 115 kilometer per uur, in beide richtingen. Slechts drie mensen bemannen het voertuig. Bij de Mont-Blanctunnel (tussen Frankrijk en Italiƫ) zijn drie wagens gestationeerd, een aan beide ingangen en een halverwege de tunnel. De "Januskop" kost ruim driekwart miljoen gulden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 oktober 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 27 oktober 2001

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

PDF Bekijken