Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bouw door boetes   verder in het nauw

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bouw door boetes verder in het nauw

Ziedend PvdA laakt aanpak Italiaanse praktijken

3 minuten leestijd

DEN HAAG - Door het opleggen van miljoenenboetes aan drie bouwbedrijven lijkt het vermoeden te worden versterkt dat er in de bouw op grote schaal wordt gefraudeerd. Verder heeft justitie gisteravond de belastende informatie over mogelijke bouwfraude van ex-directeur A. Bos van bouwbedrijf Koop Tjuchem in handen gekregen. Vanavond buigt de Tweede Kamer zich over de kwestie.

De drie bouwondernemingen Kombinatie Schipholtunnel (KSS), Strukton Betonbouw en Hollandse Beton en Waterbouw (HBW) zijn overeengekomen justitie elk 1 miljoen gulden te betalen wegens fraude bij de bouw van de Schipholtunnel. Daarmee hebben de bedrijven verdere strafrechtelijke vervolging afgekocht.

Bovendien moeten zij 20 miljoen gulden terugbetalen aan de NS. De bedrijven maakten tussen 1990 en 1998 onder meer facturen voor werkzaamheden die niet werden verricht en vervalsten opdrachtbonnen en financiële overzichten. Het OM denkt dat de bouwers voor de rechters geen hogere straf zouden hebben gekregen dan de nu opgelegde boetes.

PvdA-kamerlid Van Gijzel is ziedend dat het OM deze weg kiest. Nu er geen strafzaak komt tegen de aannemers, kan volgens hem nooit duidelijk worden of de betrokken ambtenaren corrupt waren. "Italiaanse toestanden."

De schade bedroeg volgens zijn berekening 80 miljoen gulden, terwijl de frauderende bedrijven nu slechts 20 miljoen terug hoeven te betalen. "Nu de bedrijven niet kunnen worden veroordeeld, kunnen ze ook niet worden uitgesloten van aanbestedingen. Logisch dat ze willen schikken."

Beschuldiging Bos

Volgens minister Korthals van Justitie is het nog te vroeg om een verband te leggen met de grote vermeende bouwfraudezaak die onlangs door oud-directeur Bos van Koop Tjuchem naar buiten werd gebracht. Korthals heeft nog geen tijd gehad de "technisch zeer ingewikkelde dossiers" die het OM gisteren van Bos kreeg, nauwkeurig in te zien. Wel neemt hij de zaak zo serieus dat het OM er "de hoogste prioriteit" aan geeft. Het onderzoek wordt uitgevoerd onder leiding van het landelijk parket. Bovendien doet de Nederlandse Mededingingsautoriteit onderzoek.

In de boekhouding van Bos zouden aanwijzingen staan over omvangrijke fraude in de bouw. Zo zouden onder meer de NS, Schiphol en Rijkswaterstaat hierdoor voor enkele honderden miljoenen guldens zijn gedupeerd. Bouwbedrijven zouden ambtenaren hebben omgekocht.

Volgens justitie heeft Bos geen voorwaarden gesteld voor de overhandiging van het mogelijk belastende materiaal. Het OM heeft de ex-directeur geen toezeggingen gedaan. De man is ook geen strafrechtelijke immuniteit beloofd.

Voorzitter Brinkman van het Algemeen Verbond Bouwbedrijf (AVBB) noemt de suggesties van miljardenfraude ongeloofwaardig. "De totale omzet van infrastructurele projecten bedraagt 20 tot 25 miljard gulden per jaar. Gezien de winstmarges is 1 miljard gulden aan fraude onvoorstelbaar."

Spoeddebat

De betrokken ministers Korthals (Justitie), Netelenbos (Verkeer) en Jorritsma (Economische Zaken) moeten vanavond in de Tweede Kamer komen uitleggen wat er mogelijk mis is gegaan en wat zij eraan gaan doen. Enkele fractievoorzitters hebben al laten weten voorstander te zijn van een parlementaire enquête als strafrechtelijk onderzoek niets oplevert. Korthals ziet hier weinig in. Netelenbos heeft het tv-programma Zembla gesommeerd de namen bekend te maken van de ambtenaren departement die corrupt zouden zijn. De VARA weigert dat.

Zie ook pag. 3: "De onderste steen moet boven".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 november 2001

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Bouw door boetes   verder in het nauw

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 november 2001

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken