Bekijk het origineel

Regenpijp als dwarsfluit

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Regenpijp als dwarsfluit

Fluitiste Anneke Sanderman (14) heeft geen last van plankenkoorts

5 minuten leestijd

Ze was vier jaar oud toen ze voor het eerst op de orgelbank klom om les te krijgen. Haar muzikale vader zat naast haar en speelde de eerste noten voor. De kleine Anneke Sanderman kreeg haar muzikale belangstelling als het ware mee in haar bloed. Inmiddels geeft de 14-jarige Rijssenaar regelmatig concerten op dwarsfluit en blokfluit. "Plankenkoorts heb ik nie t. Je moet gewoon je best doen."

In de tijd dat Anneke werd geboeid door de blokfluit, was het houten instrument helemaal 'in'. Anneke: "Het was destijds op de muziekschool gebruikelijk om met blokfluit te beginnen; na een of twee jaar maakte je de overstap naar een ander instrument. Nog steeds zien veel mensen de blokfluit niet als een volwaardig instrument, maar als een opstapje naar bijvoorbeeld dwarsfluit of viool. Jammer, want voor de blokfluit is ook door grote componisten zulke mooie muziek geschreven!" In de groepen vier en vijf volgde Anneke haar eerste blokfluitlessen. Het eerste jaar bestond uit een introductiecursus, zodat het makkelijk was om over te stappen naar een ander instrument als blokfluit toch niet zo leuk was." Anneke: "Die lessen waren zo simpel dat ik er al snel genoeg van kreeg. Ik vond het wel leuk om met muziek bezig te zijn, maar ik raakte het instrument zat. Inmiddels had ik een dwarsfluit gezien en werd ik daardoor geboeid. Ik zag het als een uitdaging om dat glimmende instrument met al die kleppen goed te kunnen bespelen." In de jaren die volgden besteedde Anneke veel tijd aan haar dwarsfluitles. "Ik speelde mee in een ensemble van de muziekschool, gaf steeds meer uitvoeringen en kreeg elke week een halfuur les." Inmiddels overweegt de Rijssense deze lessen op te geven om zich weer helemaal te richten op de blokfluit. Want na twee jaar blokfluitles op de lagere school eindigde de blokfluitgeschiedenis niet. Twee jaar geleden ontdekte Anneke dat de blokfluit eigenlijk niet zo'n saai instrument is als zij dacht. "De schoonheid van het instrument drong pas tot mij door tijdens een fluitconcert. Doordat de fluit van hout is, geeft die een heel warme klank. Veel natuurlijker dan de klank van de dwarsfluit, die soms wat schel klinkt. Dat boeide mij enorm. Voor in de blokfluit zit een soort houten blok, ook wel de bek of snavel genoemd. Door te blazen door de smalle opening in het blok hoor je de lucht door de fluit gaan. Door de gaatjes af te dekken of open te laten, ontstaan de verschillende tonen. Bij de dwarsfluit werkt dat op dezelfde manier. Het enige verschil is dat bij deze fluit het geluid ontstaat door schuin in de opening aan de zijkant van de fluit te blazen."

Cool

Volgens Anneke is het bespelen van een blokfluit in één woord 'cool'. "Er zijn verschrikkelijk veel soorten blokfluiten," vertelt de Rijssense enthousiast. "Sopranino, sopraan, alt, tenor, bas en grootbas. Als je één soort onder de knie hebt, is de rest ook vrij makkelijk te bespelen", zegt Anneke. "Bovendien", voegt ze er lachend aan toe, "zijn ze allemaal betaalbaar." Bij de dwarsfluit ligt dat duidelijk anders. "Deze fluit is ook verkrijgbaar in veel soorten en maten. Maar neem nou de basdwarsfluit. Die is zo groot als een regenpijp. Stel je voor dat je dat instrument moet laten verzilveren. Dat kost een kapitaal." Van plankenkoorts heeft Anneke nooit last gehad. Al op jonge leeftijd stond ze met haar fluit op het podium van de muziekschool. "Als je speelt, maakt het niet uit hoeveel mensen er om je heen zitten. Je speelt om de muziek." Toch krijgt ze wel een beetje kriebels in haar buik als ze denkt aan een nationaal dwarsfluitconcours waarop ze deze maand haar talenten laat zien en zal strijden om een prijs. Samen met haar vader, de bekende organist Dick Sanderman, treedt Anneke regelmatig op. "In de zomer geven we een concert in de stadhuishal in Rijssen. Dit jaar staat er ook een concert in Haamstede op het programma. Bij kooruitvoeringen speel ik mee met de orgelsolo's die mijn vader speelt. Pa componeert dan zelf de partijen voor dwarsfluit of blokfluit erbij."

Oefenen

"Complimenten krijgen hoort bij het spelen", zegt Anneke "Een poosje geleden speelden mijn vader en ik in een klein kerkje in Oudewater, waar het orgel in gebruik werd genomen. Na de uitvoering kwamen er verschillende mensen naar me toe om te zeggen hoe mooi ze het vonden. Dat is natuurlijk altijd leuk en maakt het spelen extra uitdagend." Spelen doet de Rijssense elke dag, maar oefenen is een ander verhaal. "Oefenen is niet zo erg, maar dan moeten het wel leuke stukken zijn. Ik speel meestal gewoon muziekstukken die me aanspreken. Al die toonladders zijn ontzettend saai. Maar op dit moment moet ik wel oefenen voor het concours." Anneke speelt vrijwel altijd klassieke muziek, hoewel de laatste tijd ook de moderne componisten een plaatsje in haar muziekvoorraad krijgen. "Moderne muziek is vrij ingewikkeld om te spelen, omdat het veel losse flarden bevat. Het klinkt zo vreemd en ik kan er vaak niks van maken. Dan is muziek van Bach, Händel of Telemann toch fijner om te spelen."

Toekomst

Hoewel Anneke een talentvolle blokfluitster is, droomt ze niet van een toekomst in de muziekwereld. "Ik zou wel naar het conservatorium willen om blokfluit te studeren. Maar wanneer je die opleiding af hebt, ben je gedwongen van je concerten te leven of les te geven op een muziekschool. Vooral dat laatste lijkt me helemaal niks. Al die kleintjes die vreselijk vals spelen en er nog niks van bakken. Ik ben ook zo begonnen, maar om die kinderen les te geven, lijkt me niet zo uitdagend. Ik wil graag Nederlands geven in het voortgezet onderwijs. Maar blokfluit spelen blijf ik mijn hele leven doen."

Dit is het eerste deel in een serie over jongeren en muziek. Volgende week deel 2: Arjan Huizer, organist/pianist uit Herkingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 februari 2002

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Regenpijp als dwarsfluit

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 februari 2002

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken