Bekijk het origineel

Daewoo

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Daewoo

3 minuten leestijd

DAEWOO heeft tijdens de onlangs gehouden autotentoonstelling van Genève haar nieuwe topmodel onthuld. De V222 is ontworpen door ItalDesign en zal straks de inmiddels niet meer zo courante Leganza gaan vervangen. De nieuweling zal in tegenstelling tot de auto die hij opvolgt niet alleen met viercilinder benzinemotoren leverbaar zijn. De basis wordt net als voorheen gevormd door een 2,0 liter vier cilinder zestienklepper, maar de V222 is eveneens leverbaar met een nieuw ontwikkelde zescilinder benzinemotor die opvallend genoeg dwars geplaatst zal worden. In de tweede helft van dit jaar zal de opvolger van de Leganza in Nederland zijn opwachting maken. Rond die tijd staat overigens ook de Kalos bij de dealer in de showroom. Deze compacte middenklasser verschijnt straks als vijfdeurs hatchback en als vierdeurs sedan en wordt naar keuze aangedreven door een viercilinder benzinemotor van 1,2 of 1,4 liter.

PORSCHE zal dit jaar een compleet nieuwe markt betreden. De Duitse fabrikant van peperdure sportwagens introduceert binnen afzienbare tijd de nieuwe Cayenne. Deze Porsche is in tegenstelling tot de traditie van het merk geen sportwagen maar een zogenaamde sports utility vehicle. Uiteraard is de Cayenne bedoeld voor het absolute topsegment waarin vandaag de dag auto's als de Mercedes-Benz M-klasse, BMW X5 en niet te vergeten founding father Range Rover de toon zetten. Porsche heeft geen ervaring in dit segment, maar wel een ijzersterke merknaam. Tezamen met de adembenemende specificaties en de ongetwijfeld indrukwekkende wegligging moet dat de Cayenne succes gaan brengen. De Duitse fabrikant gaat de 4,8 meter lange Cayenne met een tweetal aandrijfbronnen op de markt brengen. Beide machines tellen acht cilinders met een inhoud van 4,5 liter. De maximumvermogens bedragen respectievelijk 250 kW/340 Nm en 331 kW/450 pk. Porsche meldt voorts dat het maximumkoppel achtereenvolgens 420 Nm en 620 Nm via de vier wielen op het wegdek wordt gebracht. De machinerie is gekoppeld aan een zestraps Tiptronic S transmissie en drijft permanent alle vier de wielen aan. Verder is het Porsche Stability Management (PSM) standaard aanwezig. In de herfst van dit jaar wordt de Cayenne in Nederland verwacht. Tegen die tijd zullen ook de prijzen van deze geweldenaar bekend zijn.

SUZUKI heeft in Genève de nieuwe Alto onder het doek vandaan laten komen. Hij is groter, sneller en zuiniger dan voorheen. Het tijdperk van de driecilinders is voorbij, want de nieuwe motor telt vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,1 liter en ademt door zestien kleppen. Het maximumvermogen bedraagt 46 kW/63 pk terwijl het maximumkoppel op 85 Nm is vastgesteld. Suzuki meldt verder dat het gemiddelde brandstofverbuik volgens de Europese normering 1 op 20,4 bedraagt. En dat is natuurlijk erg spaarzaam. Fijn is verder dat je in de Alto beter kunt zitten. De nieuweling heeft niet alleen 25 millimeter extra wielbasis maar biedt ten opzichte van zijn voorganger 50 millimeter extra hoofdruimte. De Suzuki Alto is leverbaar in twee uitvoeringen. De Alto GL is standaard voorzien van twee airbags, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, bekerhouders en ruitenwissers met interval. Niveau GLS voegt daar zaken als stuurbekrachtiging, toerenteller, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare voorramen, wieldoppen en in kleur gespoten bumpers aan toe.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 maart 2002

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

Daewoo

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 23 maart 2002

Reformatorisch Dagblad | 44 Pagina's

PDF Bekijken