Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbels Museum

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bijbels Museum

3 minuten leestijd

Zowel de protestanten als de rooms-katholieken hebben hun Bijbels Museum. Het ene staat in Amsterdam, het andere in Nijmegen. Beide musea kwamen de laatste tijd in opspraak omdat de koers die zij tegenwoordig varen wel erg afwijkt van hun oorspronkelijke identiteit. Zo ging vorig jaar in het Amsterdamse museum een foto-expositie van start, die rond de persoon van Christus een sfeer van zinnelijkheid en perversie opriep. Ondanks protesten van orthodoxe zijde voelde de directie zich niet geroepen om de tentoonstelling te beëindigen. Het vanouds rooms-katholieke Openluchtmuseum in Nijmegen (de Stichting Heilig Landstichting) is zich de laatste jaren gaan richten op, wat men noemt, de drie Abrahamitische godsdiensten: christendom, Jodendom en islam. Die worden daar op voet van gelijkheid naast elkaar gepresenteerd. Een exclusief christelijke of exclusief rooms-katholieke aanpak acht men niet meer van deze tijd. Dat heeft inmiddels geleid tot een groot conflict met het bisdom Den Bosch dat altijd nog de eigenaar is van het museum. Na een werkbezoek van bisschop Hurkmans werd het bestuur ontslagen. Hoewel de bisschop geen bezwaar heeft tegen een meer oecumenische aanpak, wil hij toch in de presentatie van het museum de christelijke identiteit en daarmee het leven van Christus centraal stellen. Nu kan het niet onze bedoeling zijn om heel die rooms-katholieke poespas rond de kruisweg van Jezus te verdedigen. Maar de overstap naar een aanpak waarbij christendom, Jodendom en islam min of meer op een lijn komen te staan, is ook geen verbetering. Van de kant van oud-directeur Van Laarhoven klonk het verwijt dat het bisdom zich dertig jaar lang niets van het museum heeft aangetrokken. Op financiële steun van het bisdom kon het bestuur niet rekenen. Daarvoor moest men elders terecht. Onder andere bij de provincie Gelderland. Al bijna tien jaar staat het museum in het teken van de multiculturele samenleving en pas nu komt de bisschop in het geweer. Dat is natuurlijk wel een verwijt dat hout snijdt. De Rooms-Katholieke Kerk heeft in de eerste helft van de 20e eeuw een omvangrijk geheel aan instellingen en organisaties opgebouwd. In enkele decennia is dat verloren gegaan. In veel gevallen omdat de bestuursleden die geacht werden de rooms-katholieke identiteit te verdedigen daar zelf weinig binding meer mee hadden. En van het kerkelijk toezicht, zoals dat in de statuten geregeld was, kwam weinig terecht. In zo'n situatie wordt het wel moeilijk om een jarenlang verzuim in een klap te herstellen. Dan kan men er zeker van zijn dat een forse bijstelling van de koers in de organisatie die het betreft, maar ook in de buitenwereld, veel weerstand oproept. En men zal ook bereid en in staat moeten zijn om voor de financiële gevolgen op te draaien. Overigens speelt dit probleem niet alleen in rooms-katholieke kring. Ook protestantse, gereformeerde of reformatorische organisaties bedreigt het gevaar van identiteitsverlies. Het zou niet moeilijk zijn om daar allerlei voorbeelden van te geven. Dergelijke verschuivingen gaan meestal heel geleidelijk. De bestuurscolleges die de uiteindelijke verantwoordelijkheid dragen, hebben dat vaak niet in de gaten of hebben zich jarenlang met een kluitje in het riet laten sturen. Als men er dan na tien jaar achter komt hoe groot de kloof geworden is tussen de formuleringen in de statuten en de werkelijkheid, dan is het vaak al te laat om de koers alsnog bij te stellen. In ieder geval gaat dat dan met veel negatieve publiciteit en veel juridische conflicten gepaard. Die had men wellicht kunnen vermijden door voortdurend alert te zijn ten aanzien van de identiteit van de organisatie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 25 maart 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Bijbels Museum

Bekijk de hele uitgave van maandag 25 maart 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken