Bekijk het origineel

Utrecht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Utrecht

3 minuten leestijd

De cd "De Utrechtse orgelbouw in de 19e eeuw" is uitgebracht als blijvende herinnering aan de vorig jaar op 12 mei gehouden orgeldag in Utrecht, georganiseerd door het Domstad Orgel Collectief. Overigens brengt het collectief dit onder de noemer "landelijke orgeldag", een benaming die al sinds jaar en dag wordt gehanteerd door Stichting "de Orgelvriend".

Vier orgels in de Utrechtse binnenstad worden op deze cd voorgesteld. Het orgel in de Jacobikerk is in eerste opzet natuurlijk niet negentiende-eeuws, maar het kreeg in 1823 wel een nieuw rugwerk van Abraham Meere. Peter van Dijk presenteert het instrument in drie koraalbewerkingen uit de Bach-familie. De koraalfantasie "Aus der Tiefe rufe ich" werd vroeger aan de grote Thomascantor toegeschreven, maar staat hier met een vraagteken als werk van zoon Carl Philip vermeld. De vaste organist Theo Teunissen laat horen dat ook achttiende- en negentiende-eeuwse muziek van Italiaanse bodem heel overtuigend op dit orgel klinkt, al had hij wat mij betreft een stuk met een wat lager hoempa-gehalte (Bandini's "Toccata in G") mogen uitkiezen.

Het Lindsen-/Maarschalkerweerd-orgel in de rooms-katholieke Sint-Augustinuskerk is een verrassend veelzijdig instrument, waarop zowel de oude Fransen (Du Mage, 3 delen uit een Suite) en Bach (Allegro uit Vijfde Triosonate) als de romantiek van Brahms ("Herzlich thut mich verlangen") gedijen.

Gerrit Chr. de Gier brengt een overtuigend pleidooi voor de zelden gehoorde toonschildering "Aus Dunkel zum Licht, Fantasie over het koraal God enkel Licht" van Richard Hol op het eveneens veel te weinig gehoorde Witte-orgel in de voormalige Buurkerk, die nu als Museum Van Speelklok Tot Pierement is ingericht.

Het Maarschalkerweerd-orgel in de kathedrale kerk van Sint-Catharina heeft niet zozeer kwaliteiten als concertorgel maar is heel duidelijk toegesneden op de rooms-katholieke liturgie. Organist Paul Houdijk heeft daar goed rekening mee gehouden en geen wilde Franse toccata's op zijn programma gezet. Hij opent met een stijlvol geïmproviseerde "Prélude Liturgique", gevolgd door een "Miserere nobis" ("Erbarm U over ons") van Fétis en twee beschouwende werkjes van Lemmens (de vijfstemmige "Prélude" en een orgelgebed). Kathedraalorganist Wouter van Belle eert ten slotte zijn grote voorganger Hendrik Andriessen met diens Tweede Koraal, waarvoor het orgel wél alle ingrediënten in huis heeft.

De opnamen werden gemaakt door de Tsjilp Studio en bevatten een maximum aan sfeer. Mede dankzij Holland Rail Consult staat het boekje vol met kleurige foto's van de Utrechtse organisten en hun orgels, met daarbij summiere gegevens over hun historie alsmede de disposities.

"De Utrechtse orgelbouw in de 19e eeuw"; uitgave Domstad Orgel Collectief; te bestellen door overmaking van 15,88 op postgiro 5399479 t.n.v. Domstad Orgel Collectief, De Meern.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 29 april 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Utrecht

Bekijk de hele uitgave van maandag 29 april 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken