Bekijk het origineel

Bijzonder onderwijs

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bijzonder onderwijs

3 minuten leestijd

De heren Van Boxtel en De Graaf van D66 doen alles wat zij maar bedenken kunnen om het bijzonder onderwijs ongedaan te maken. Waarom is mij een raadsel. Immers, kwalitatief staat het bijzonder onderwijs in het algemeen goed aangeschreven. Hun argumentering ten aanzien van de multiculturele integratie snijdt geen hout.

Het moet hun bekend zijn dat allochtonen, behorende tot de filmcultuur, bij voorkeur hun kinderen niet naar een bijzondere school sturen. Het christendom en de islam verdragen elkaar absoluut niet. Dienaangaande behoeft men slechts naar de diverse brandhaarden op dit gebied in de wereld te kijken. Dat 60 procent van alle scholen bijzondere scholen is en dus 60 procent van alle allochtonen op deze scholen onderwijs zou moeten genieten, klopt dus niet. Dit is niet de schuld van de bijzondere scholen, maar van de allochtone ouders.

Dat de kosten van het onderwijs bestreden worden uit de belasting opbrengsten is zonder meer juist. Hierbij dient echter opgemerkt te worden dat de scholen gelden ontvangen gebaseerd op het aantal leerlingen. Zo zit het gehele systeem in elkaar. De twee heren proberen de indruk te wekken dat de bijzondere scholen gelden ter beschikking worden gesteld waar op men geen recht zou hebben. Niets is minder waar dan dat. Overigens ben ik van oordeel dat bijzondere scholen terecht toelatingsnormen hanteren. D66 doet dit toch ook bij het toelaten van nieuwe leden.

A.W. Kirpestein

Tunnelweg 39

4191 KH Geldermalsen

Milosevic

Milosevic slaagt er nog steeds in om zijn thuisfront in Servië op te hitsen tegen het Joegoslavië-tribunaal.

De rechtmatigheid van het Joegoslavië-tribunaal en het proces tegen Milosevic worden echter niet alleen aangevochten door Servische nationalisten, maar ook door westerse critici. En ook in onze kring wordt op dit punt door velen een aardig partijtje meegeblazen.

Veelgehoorde argumenten: het proces tegen Milosevic is meer politiek dan juridisch van aard en de berechting van oorlogsmisdaden in Bosnië, Kroatië en Kosovo valt onder de soevereiniteit van de betreffende staat. Naar mijn mening snijden beide argumenten geen hout en verbleken ze bij het belang van gerechtigheid.

Bij de uitlevering van Milosevic aan het tribunaal is de soevereiniteit van de staat Joegoslavië niet aangetast, omdat deze staat hem zelf heeft overgedragen. Hiermee erkent Joegoslavië het recht van de VN op de vervolging van vermeende oorlogsmisdadigers en dus ook het principe dat internationaal recht boven nationaal recht gaat. Mocht Joegoslavië hierover van mening veranderen, dan moet het zijn VN-lidmaatschap opzeggen en niet langer met het tribunaal samenwerken.

Alleen in een wereld met uitsluitend democratische en humane rechtsstaten is het te verdedigen om de vervolging en berechting van misdadigers tegen de menselijkheid aan die staten zelf over te laten. Maar helaas is de praktijk wat minder fraai. In tal van landen worden bepaalde bevolkingsgroepen het meest bedreigd door datgene wat hen juist zou moeten beschermen: de staat.

Ook staatshoofden mogen niet ongestraft mensenrechten aan hun laars lappen. Laten we daarom blij zijn met het proces tegen Milosevic! Bij dit onderwerp past geen cynisme, maar alleen rechtvaardigheidsgevoel en mededogen met de verdrukten en vervolgden van deze wereld.

R. Hofman

Dannenberg 26D

7461 TK Rijssen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 30 april 2002

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bijzonder onderwijs

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 30 april 2002

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken