Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brits treinongeluk   was wisselprobleem

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Brits treinongeluk was wisselprobleem

2 minuten leestijd

LONDEN (ANP) - Het treinongeluk vrijdag in Londen is veroorzaakt door een wisselstoring. De wissels waren net in beweging toen de trein er met hoge snelheid overheen reed. Dat zegt Railtrack, de organisatie die het Britse spoornet exploiteert. Bij het ongeluk kwamen zeven mensen om het leven.

Onderzoek op de plaats van de ramp wees uit dat er een aantal moeren op de wissel was losgeraakt. Het onderzoek richt zich nu op de vraag waardoor dit kon gebeuren. De directeur van Railtrack verklaarde voor de BBC niet te zullen rusten voordat de zaak is opgehelderd. De politie sluit niet uit dat er vandalisme in het spel is, maar deskundigen menen dat de bouten losser kunnen gaan zitten door de trillingen van passerende treinen.

Ongeveer zeventig inzittenden raakten bij het ongeluk gewond, van wie elf ernstig. Het is sinds 1997 het zesde treinongeluk in Groot-Brittannië waarbij doden zijn gevallen.

Het ongeval gebeurde met een sneltrein die van het Londense station King's Cross op weg was naar King's Lynn in Norfolk. De achterste drie van de vier rijtuigen ontspoorden toen de trein langs het station van Potters Bar reed. De trein, die niet hoefde te stoppen bij het station, had naar schatting een snelheid van ongeveer 150 kilometer per uur toen het ongeluk gebeurde. Er zaten 151 mensen in. De machinist, die het ongeluk overleefde, vertelde dat hij dacht dat de trein over iets heen was gereden.

De ontspoorde wagons botsten eerst tegen een viaduct, dat deels instortte. De laatste wagon van de trein kwam met een zware klap terecht op het perron van Potters Bar, waar hij klem raakte onder de overkapping. Volgens de spoorwegmaatschappij zaten de meeste omgekomen passagiers in deze wagon.

Hulpverleners waren snel ter plaatse. Helikopters en ambulances brachten de zwaargewonden naar ziekenhuizen. De plaatselijke bergings- en reddingsdiensten kregen hulp van de Londense brandweer, die zwaar bergingsmaterieel inzette. Een vlak bij het station gelegen supermarkt werd gesloten en tijdelijk ingericht als noodhospitaal voor de verzorging van de minder zwaar gewonden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 13 mei 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Brits treinongeluk   was wisselprobleem

Bekijk de hele uitgave van maandag 13 mei 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken