Bekijk het origineel

Oorzaak vliegramp nog onopgehelderd

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Oorzaak vliegramp nog onopgehelderd

Rol luchtverkeersleiding onderzocht

3 minuten leestijd

ÜBERLINGEN/ZÜRICH - Naar de oorzaak van de dramatische botsing van twee vliegtuigen maandagavond boven het Zuid-Duitse Überlingen tasten de onderzoekers nog in het duister.

Maar volgens het Russische persbureau RIA-Novosti zouden deskundigen de conclusie hebben getrokken dat de piloot van het Russische toestel binnen 25 seconden de instructie van de Zwitserse verkeersleider heeft opgevolgd om lager te gaan vliegen om een botsing te voorkomen. De instructie kwam vijftig seconden voor de botsing. Die conclusie zou zijn getrokken na bestudering van een zwarte doos van het vliegtuig.

De Zwitserse luchtverkeersleiding zei gisteren dat de piloot van de Toepolev Tu-154 M laat heeft gereageerd op de herhaalde oproep te dalen. Zowel de Toepolev als het vrachtvliegtuig vloog toen op 11.500 meter hoogte. De piloot zou uiteindelijk toch de instructie hebben gevolgd, maar inmiddels had ook het andere vliegtuig opdracht gekregen te dalen, waardoor beide toestellen op elkaar botsten.

De zwarte dozen met vluchtgegevens van het andere vliegtuig, een Boeing 757 van koeriersbedrijf DHL, zijn inmiddels gevonden.

Het ongeluk kostte 71 mensen het leven. Aan boord van het Russische vliegtuig waren onder anderen 52 Russische kinderen en tieners die voor een vakantie op weg waren naar Barcelona. Het vrachtvliegtuig van DHL was onderweg van Bahrein naar Brussel. Het toestel, dat werd bemand door een Britse piloot en Canadese copiloot, zou geen gevaarlijke lading hebben vervoerd.

De twee vliegtuigen botsten op een rustige en heldere avond boven de Bodensee in Baden-Württemberg tegen elkaar.

Het onderzoek naar de toedracht van de ramp richt zich in eerste instantie op de rol van de luchtverkeersleiding. Het Zwitserse Skyguide, dat de vliegtuigen door het luchtruim loodste, zei aanvankelijk dat het de piloot van de Toepolev tussen de anderhalf en de twee minuten voor de botsing had gemeld dat hij een lagere vlieghoogte moest kiezen. Later moest Skyguide toegeven dat het maar vijftig seconden voor de klap een eerste waarschuwing had gegeven, wat volgens Skyguide weliswaar aan de krappe kant was, maar nog niet te laat. Omdat de Russische piloot geen gehoor gaf aan de eerste oproep, volgde er een tweede, waarna de Toepolev alsnog hoogte verloor. Anderhalve kilometer lager kwam het toestel toch in botsing met de om onduidelijke redenen ook dalende Boeing. Het is volgens waarnemers nog niet bekend waarom het speciale waarschuwingssysteem (TCAS) van de Boeing de piloot opdroeg ook lager te gaan vliegen. Piloten moeten de TCAS-instructies opvolgen zonder ruggespraak met de verkeersleiding. Ze moeten volgens Zwitserse bronnen echter geweten hebben dat de Toepolev ook net begon te dalen. De piloten van beide toestellen en de verkeersleiders spraken op de dezelfde golflengte met elkaar en hoorden elkaar. Van paniek was geen sprake.

De botsing gebeurde enkele minuten nadat Skyguide, in het Zwitserse Kloten, de begeleiding van het Russische toestel had overgenomen van Duitse verkeersleiders en die van het vrachtvliegtuig van Italiaanse collega's. Op het moment van de crash was de tweede verkeersleider in het controlecentrum aan het pauzeren, erkende Skyguide.

Het euvel bij vliegtuigongelukken met een Toepolev wordt meestal bij dat type gezocht. Maar de maandag verongelukte Toepolev 154-M was slechts zeven jaar oud en in 2000 nog gemoderniseerd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 juli 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Oorzaak vliegramp nog onopgehelderd

Bekijk de hele uitgave van woensdag 3 juli 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken