Bekijk het origineel

Resultaten Numico stellen zwaar teleur

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Resultaten Numico stellen zwaar teleur

2 minuten leestijd

ZOETERMEER - Door dalende omzet in de VS heeft het voedings- en vitamineconcern Numico in het eerste halfjaar het bedrijfsresultaat met 29 procent zien dalen tot 258 miljoen euro.

Ook het tweede kwartaal was teleurstellend: een winst van 53 miljoen euro tegen 123 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. Analisten waren uitgegaan van ongeveer 86 miljoen euro. Beleggers reageerden vanmorgen uiterst teleurgesteld op het nieuws. Bij opening van de Amsterdamse effectenbeurs daalde de koers met maar liefst 15 procent. De omzet is in het tweede kwartaal 5 procent gedaald tot 1,07 miljard euro. Vooral bij de vitaminen, mineralen en supplementen is minder verkocht. De totale omzet in de eerste jaarhelft kromp met 3,2 procent tot 2,13 miljard euro.

Met name de resultaten van de Amerikaanse dochter Rexall Sundown worden door Numico "niet bevredigend" genoemd. In de Verenigde Staten, waar zo'n 60 procent van de omzet vandaan komt, daalde de omzet in het eerste halfjaar met 8 procent. Volgens marktwaarnemers is de Amerikaanse markt voor voedingssupplementen in de tweede helft van 2001 volledig ingezakt. De VS zijn voor Numico de belangrijkste afzetmarkt.

De nieuwe topman J. Bennink sprak vanmorgen in een toelichting over teleurstellende cijfers. "We zijn een diepgaand onderzoek begonnen naar zaken zoals strategie, de markten en de resultaten. Ook de organisatiestructuur zal daar deel van uitmaken." In de VS is in maart een omvangrijk kostenreductieprogramma gestart.

De bestuursvoorzitter verwacht over de tweede helft van dit jaar ongeveer hetzelfde resultaat als over het eerste halfjaar. Bennink ziet wel tekenen van herstel in enkele kernactiviteiten. Bij Rexall Sundown lijkt de omzet zich te stabiliseren. Bennink ziet verder goede resultaten bij zuigelingenvoeding in Oost-Europa en het Verre Oosten. De markt voor dieetvoeding groeit vooral in Europa.

Numico is bekend van merken zoals Nutricia en Sundown. Het bedrijf is in ruim honderd landen actief met 28.500 medewerkers. Bennink verklaarde maandag al dat Numico niet langer over de hele wereld actief wil zijn, met name niet in Zuid-Amerika.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2002

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Resultaten Numico stellen zwaar teleur

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 augustus 2002

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken