Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Alle automerken onder één dak te koop

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Alle automerken onder één dak te koop

4 minuten leestijd

SOEST - Hoppen voor een nieuwe auto hoeft niet meer. Op twintig locaties in Nederland zijn binnenkort alle merken onder één dak te koop. Splinternieuw en gebruikt. Mercedes en Fiat, BMW en Daihatsu. United Cardealers (UC), de organisatie achter een nieuw franchiseconcept voor ex-merkdealers, wil in twee jaar groeien naar 200 vestigingen met 40.000 verkochte auto's per jaar.

Eurocommissaris Monti heeft de markt voor automobielen danig opgeschud. Importeurs moeten volgens de eisen van Brussel hun selectieve distributie staken. Niet alleen dealers, maar ook handelaren en eventueel supermarkten mogen auto's verkopen. De de markt moet ongehinderd haar werk kunnen doen. Oké, nog niet volledig. Maar het begin is er.

Om in te spelen op de nieuwe marktsituatie saneren importeurs soms drastisch hun verkoopnetwerk. Veel ondernemers raken hierdoor hun dealerschap kwijt. De Nederlandse Dealerassociatie (NDA), onderdeel van de Bovag, verwacht dat uiteindelijk slechts de helft van de circa 3063 merkdealers overblijft.

Voor een dikke 1500 dealers lijkt er weinig anders op te zitten dan hun onderneming als universele garage voort te zetten. Voor hardwerkende zakenmensen die vijftien, twintig jaar of langer de schouders onder hun merk hebben gezet, betekent dat vaak een bittere pil. "Ze zullen de logo's maar uit de grond trekken en uit je showroom slopen", zegt Bart Kuik, de motor achter United Cardealers.

UC springt in het gat in de markt. De franchiseorganisatie verkoopt nieuwe en gebruikte wagens van alle mogelijk merken. Met daarbij de gebruikelijke garantie, financieringen, verzekeringen, reparaties en onderhoud. Kuik noemt één restrictie. "Rolls-Royce en Lamborghini verkopen we niet. Maar alles wat onder Mercedes en BMW zit wel."

Een lokale UC-dealer moet alle merken verkopen, maar mag zelf bepalen welke hij in zijn showroom actief promoot. Meestal is dat historisch bepaald. Auto Smeeing in Soest, voorheen Mitsubishi-, Hyundai- en Fiat-dealer, is door de strategiewijziging van importeurs na 'Monti' zijn dealerschappen kwijtgeraakt. Sinds gisteren mag Smeeing zich de eerste United Cardealer noemen.

Eigenaar Robert Smeeing vult de showroom met zijn oude merken. Peugeot is erbij gekomen. "De klant verwacht dat wij deze auto's verkopen. Dat blijven we dus doen, maar op een andere manier." De Soestenaar heeft gekozen voor Peugeot sinds de plaatselijke Peugeot-dealer het bijltje erbij neer heeft gegooid. Wat hij met zijn Hyundai-vestigingen in Amersfoort en Harderwijk gaat doen, is nog niet bekend.

Grote vraag is waar United Cardealers de voertuigen vandaan haalt. Importeurs staan immers niet te trappelen om de glazen bij hun eigen dealers in te gooien. Kuik geeft het geheim van de smid echter niet prijs. "We halen ze overal uit Europa. Meer kan ik niet zeggen. Anders breng ik de verkoopkanalen in de problemen." De terughoudende reactie toont haarscherp de gevoeligheden in de sector.

Auto's zijn bij een UC-dealer in principe niet goedkoper. Kuik ziet het niet als doel op zich om onder de prijs te leveren. "Het zou moeten kunnen, maar dat is niet onze insteek. De kracht van ons concept is dat wij de klant onafhankelijk advies geven, niet gebonden aan een bepaald merk of importeur. Wij leveren niet in eerste instantie een auto, maar een mobiliteitspakket. Onze verkopers heten daarom mobiliteitsadviseurs. Samen met de klant bekijken wij welke auto in welke uitvoering het beste bij hem past."

De initiatiefnemer wijst erop dat een franchiseorganisatie veel goedkoper kan werken dan de grote, logge organisaties van importeurs. Ondanks het feit dat United Cardealers de auto's uit het buitenland haalt, moet zij kunnen concurreren met merkdealers die vaak op peperdure A1-locaties zitten.

De vraag is of automobilisten een niet-geshowde auto uit een folder wil kopen. Of gaan ze eerst bij de merkdealer hun gevraagde BMW 316 bekijken, om deze vervolgens bij UC te bestellen? Bovendien is het de vraag welke levertijden de UC-dealers kunnen bereiken. "Modellen kunnen licht afwijken van de Nederlandse uitvoering", waarschuwt Kuik op voorhand.

Over belangstelling heeft UC niet te klagen. Momenteel is de multimerkenorganisatie met 131 kandidaten in gesprek, onder anderen met dealers die hun contract nog niet hebben opgezegd. Begin oktober openen de eerste twintig hun deuren. Duitsland staat in de startblokken. Frankrijk en Engeland moeten nog even wachten.

De Bovag en de RAI Vereniging reageren sceptisch op de voortvarende plannen van Kuik. De belangenorganisaties van autodealers en importeurs zetten hun vraagtekens bij het aantal vestigingen dat UC noemt. Bovendien zou het door 'merkemotie' niet mogelijk zijn verschillende merken onder één dak te voeren. Kuik haalt z'n schouders op. "De gevestigde orde reageert zuur. We zullen zien. Misschien groeien we nog wel sneller. Goede concurrentie is de hoeksteen voor een gezonde branche."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 september 2002

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Alle automerken onder één dak te koop

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 september 2002

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken