Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Feike Asma-zaal

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Feike Asma-zaal

4 minuten leestijd

Johannus Orgelbouw heeft een nieuw pand betrokken aan de Edese Keplerlaan. De verhuizing betekent niet het einde van de reeks orgelconcerten die de bouwer van elektronische orgels sinds jaren tijdens de zomermaanden organiseert. De nieuwe Feike Asma-zaal telt zelfs twee instrumenten, een Bach-orgel voor barokmuziek en een Asma-orgel voor het symfonische repertoire. Het vierklaviers Asma-orgel is volledig gesampled, maar het tweeklaviers Bach-orgel telt naast gesamplede registers zes pijporgelstemmen van de Sloveense orgelbouwer Skrab, de bouwer die Johannus ook de pijpen levert waarmee sommige klanten hun elektronische instrument opsieren.

Het geluid van de orgels in de Asma-zaal klinkt uit zo'n 400 luidsprekers. De aankleding van de zaal ademt een orgelsfeer. Op het balkon zijn namen van componisten van orgelwerken aangebracht -wat doet denken aan het Amsterdamse Concertgebouw-, terwijl op ornamenten in de zaal namen van orgelbouwers staan.

Het streven is in de toekomst niet alleen orgelconcerten te organiseren, maar ook kleinere orkesten uit te nodigen. Zo treden woensdag Klaas-Jan en Jan Mulder en het Mulder-Consort aan. Op dinsdag 17 september is het samenspel van orgel, piano, trompet, dwars- en panfluit in de Feike Asma-zaal te beluisteren.

Succes VOGG (I)

"Het gaat goed met het orgel in de Nederlandse samenleving, gezien een breed scala aan activiteiten dat op touw wordt gezet." Aldus Jan Wisse, voorzitter van de Vereniging Organisten Gereformeerde Gemeenten (VOGG), zaterdag tot een krappe 400 belangstellenden in de Groote Kerk van Maassluis, waar deze vereniging haar jaarvergadering hield. De jaarlijkse hoogtijdag was aangekondigd als landelijke orgel- en samenzangdag, een nieuwe formule die een eclatant succes bleek.

Feike Asma herleefde niet zo'n klein beetje in het visserijstadje. Organist Jaap Kroonenburg concerteerde en begeleidde samenzang in de stijl van Asma. Dat was buitengewoon inspirerend. De grootmeester viel zelfs via een film lijfelijk te zien. Daarnaast beoefende Geert Bierling de kunst van de orgeltranscriptie en begeleidde de samenzang in zijn geëigende stijl. En dat was niet minder inspirerend!

Wisse gewaagde in zijn openingswoord ook van een steeds meer ontkerstende samenleving, waardoor het orgel wordt losgemaakt van zijn kerkelijke context. "Nieuwe activiteiten bevorderen dat zelfs. Het orgel wordt gecombineerd met jazz, opera, mime, poëzie en dans. In dat opzicht gaat het niet goed met het orgel in de Nederlandse samenleving", zo zei hij.

Succes VOGG (II)

In tegenstelling tot wat dr. Jan Luth onlangs in het zomernummer van "Het Orgel" schreef, is voor Wisse de reformatorische gezindte de belangrijkste voedingsbodem voor de toekomstige beroepsorganisten. Luth constateert een kloof tussen de orgelstudenten uit de reformatorische hoek en het eigen publiek. De groep kerkgangers die kwalitatief goed orgelspel waarderen, noemt Luth heel klein. Voor een beroepsorganist is het dus niet zo aantrekkelijk om beroepsorganist te worden in de gereformeerde gezindte, is zijn conclusie. "Luth schetst geen rooskleurig beeld", aldus Wisse. Toch wilde de VOGG-voorman daar enige nuancering in aanbrengen. "De speelruimte van een organist verschilt van gemeente tot gemeente. In de ene gemeente kan er bijna niets, in de andere heel veel." Toch gewaagde Jan Wisse van een kloof. "Binnen de eredienst zijn de normen en waarden soms afhankelijk van de muziekkennis van de kerkenraad of van het lastigste gemeentelid, maar buiten de eredienst mag op zang- en orgelavonden bijna alles. Die kloof is te groot. Het is voor een beroepsmusicus een uitdaging om op beide terreinen zijn kwaliteiten aan te wenden en niet over de hoofden heen te spelen." Daarnaast voerde de voorzitter een pleidooi voor orgelspel dat aansluit bij de preek. "Orgelspel dat daarbij aansluit, en door de organist op de juiste wijze wordt vertolkt, wordt door de kerkganger begrepen. Echte kerkmuziek begint daar, waar het Woord stopt. En dat voelt de kerkganger." (Aad Alblas)

Nationale Orgeldag

"Het orgel open" is het thema van de eerste Nationale Orgeldag, een initiatief van de Vereniging Nederlands Platform voor Orgelkunst en -cultuur. De orgeldag, komende zaterdag, valt samen met Open Monumentendag.

Vele honderden kerken in het land zullen deze dag hun deuren openzetten, waarbij ook het orgel nadrukkelijk gepresenteerd zal worden. Organisten zullen aan de hand van een vouwblad "Het orgel, een veelzijdig instrument" vertellen over de werking van het orgel en hun instrument ook vanbinnen laten zien. Daarnaast komt het orgel in al zijn facetten tot klinken. In een aantal kerken is er voor de bezoekers gelegenheid zelf het orgel te bespelen. De lijst met alle deelnemende kerken is te vinden op www.hetorgel.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 9 september 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Feike Asma-zaal

Bekijk de hele uitgave van maandag 9 september 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken