Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekommernis

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Bekommernis

5 minuten leestijd

"Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u."

1 Petrus 5:7

Hangt 1 Petrus 5:7 misschien ingelijst als huwelijkstekst aan een van de muren van uw huis? Of kreeg u deze overbekende woorden mee op de dag van uw belijdenis? Petrus citeert in zijn brief Psalm 55:23: "Werp uw zorg op de HEERE, en Hij zal u onderhouden."

Wat is bekommernis? Bij bekommernis moeten we denken aan een angstige bezorgdheid. Petrus denkt aan de concrete situatie van de geadresseerden. De lezers worden vervolgd vanwege het vasthouden aan het Evangelie. Zij lijden door de geloofsvereniging met Christus. Mensen die bekommerd zijn, gaan gebukt onder een zeer zware last. Het is een zorg die ons innerlijk verscheurt. Duizend zorgen, duizend doden kwellen het angstvallig hart.

Bent u bekommerd? Als ik probeer uw bekommernis in te vullen, dan heb ik een lange lijst. Iedereen heeft wel een of andere bekommernis. Een man piekert over zijn werk. Een vrouw tobt over haar ziekte. Het kan niet ontkend worden dat wij over veel zaken in het leven bekommerd kunnen zijn die veel problemen in ons leven veroorzaken.

Zijn we bekommerd? Ik gooi het nu over een andere boeg. Bent u bekommerd over uw zondenlijst? Ben jij bekommerd omdat je niet voor God kunt verschijnen? Bent u bekommerd omdat uw geloof in Jezus Christus onvolkomen is? Ben jij bekommerd door het dubbelleven dat je leidt? Of zijn we bekommerd omdat we beseffen dat er in ons hart helemaal geen bekommernis is?

"Werpt al uw bekommernis op Hem." Dit bevel staat in een bepaald verband. Het volgt na vers 6: "Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te Zijner tijd." De bekommernis in de tekst is een nederigheid die door Gods hand in ons leven is veroorzaakt. God vloert hoogmoedige zondaren met Zijn Woord. Dan zijn we niets voor God. Deze houding is genade. Een mens met bekommernis is klein voor God. Hij kan God niet missen. Waarom vernedert God ons met Zijn Woord? Niet om te verstoten, maar om te verhogen.

"Werpt al uw bekommernis op Hem." Breng al uw nood bij God. Wij zijn zwak van moed en gering van krachten. Maar bij God is uitkomst. Hoe kom ik van mijn bekommernis af? Het dragen van een zware last houden we niet vol. Goedkope woorden en vage beloften helpen een mens met bekommernis niet. Ze maken de situatie alleen erger. De bekommernis op God werpen, is de bekommernis op God wegwerpen. Er afstand van doen. Biddend nemen we de toevlucht tot God. We leggen de last die ons drukt in Zijn handen. We geven alles aan Hem over en laten alles aan Hem over.

Ons leven is soms vergelijkbaar met een schip in nood. Hoge golven dreigen het schip te verpletteren. Een krachtige storm staat op het punt het schip mee te sleuren. Maar op het schip is een anker. Dat anker moet buiten het schip geworpen worden. Anders blijft dit schip in gevaar. Werp het anker uit! Zoek midden in de dood veiligheid en redding buiten uzelf in Jezus Christus. Wie met al zijn zorgen naar de Heere vlucht, ontdekt dat Hij ons en onze zorgen dragen wil. "Weest in geen ding bezorgd, maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God."

De verborgen omgang met God door het geloof in Jezus Christus brengt bekommernis met zich mee. Iemand bracht deze bevinding zo onder woorden: een zee van zorgen, een oceaan van vreugde. Met onze bekommernis verkeren we in een zee van zorgen. Door onze bekommernis op God te werpen, hebben we een oceaan van vreugde. Maar God neemt niet altijd elke zorg in het leven weg. Misschien bent u daar wel achter gekomen. U zit nog steeds met een stil verdriet. Of gaat u gebukt onder iets waarvoor geen oplossing lijkt? Hebben we dan niets aan 1 Petrus 5:7? In een leven vol aanvechtingen is er deze zekerheid: groter dan de Helper is de nood toch niet! Wie zijn of haar last op de Heere werpt, wordt door Hem verzorgd. God past beter op Zijn kinderen dan een moeder kan zorgen voor haar kinderen.

"Werpt al uw bekommernis op Hem." Lees niet over het woord "al" heen. De zorgen van allerlei aard mogen we de Heere voorleggen. Kleine zorgen. Grote zorgen. In de zee van zorgen zijn er steeds zorgen. De ene zorg is nog niet voorbij, of een nieuwe zorg meldt zich aan. Onze zorgen lijken op de golven van de zee. Ze komen en gaan. Ik onderschat de zee van zorgen niet. Maar ik ben blij dat er een oceaan van vreugde in God is. God zal Zijn werk niet laten varen. Hij vergeet de Zijnen niet.

We kunnen bekommerd zijn over de vraag of God een goed werk in ons is begonnen. De twijfel in ons hart kan hevig zijn. Zondaren die niet op iets van zichzelf terug kunnen vallen, steunen op de Heere. Met Hem lijden we geen gebrek. God voedt Zijn kinderen. Waarmee? Met een spijze en een drank die ze mogen eten en drinken. De spijze en drank is het Offer van de Heere Jezus Christus. Zijn dood is het leven van de kinderen van God. Zijn bekommernis onze redding. Nederigen kunnen enkel roemen in het bloed van Jezus Christus. Ga met uw zee van zorgen tot Hem om in Jezus Christus te eindigen in een oceaan van vreugde.

Ds. J. Harteman, Hilversum

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2002

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

Bekommernis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 19 september 2002

Reformatorisch Dagblad | 32 Pagina's

PDF Bekijken