Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reisbranche coulant   na aanslag op Bali

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Reisbranche coulant na aanslag op Bali

2 minuten leestijd

RIJSWIJK (ANP) - Touroperators en luchtvaartmaatschappijen die reizigers naar Indonesië vervoeren, stellen zich over het algemeen coulant op na de bomaanslag op Bali een week geleden.

Hoewel de Stichting Calamiteitenfonds geen negatief reisadvies heeft gegeven, kunnen mensen vaak kosteloos hun reis uitstellen, omboeken of tegen een zacht prijsje annuleren.

Het enige negatieve reisadvies geldt het Balinese Kuta, de plaats waar de aanslagen werd gepleegd. Dit is echter maar een relatief klein gebied, waardoor alle reizen door kunnen gaan.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken ontraadt Nederlanders desondanks naar Indonesië te reizen. De burger laat zich door dat advies niet uit het veld slaan. Volgens verscheidene reisorganisaties is het aantal annuleringen niet hoog. Wel is een flinke daling van boekingen naar Bali te zien, maar de overige eilanden blijven in trek.

Mensen die een reis naar Bali of een andere bestemming in Indonesië niet zien zitten, vinden daarvoor bij de meeste touroperators begrip. "Een week van tevoren annuleren kost normaal gesproken 75 procent van de reissom. Nu stellen we ons coulant op en berekenen alleen onze eigen kosten door", zegt directeur J. de Ridder van De Boer en Wendel, dat veel rondreizen in het Aziatische land organiseert.

OAD, een andere grote reisorganisatie, hanteert hetzelfde beleid. Bij reisbureau Het Schone Streven krijgen mensen bij annulering alleen het geld terug als dat meer dan vier weken van te voren gebeurt. Daarna kan het reisbureau alleen hotelkosten en de kosten ter plekke vergoeden, omdat de vliegtickets al gekocht zijn. Het Leeuwarder bureau wordt platgebeld door klanten en ongeruste familieleden.

Ook luchtvaartmaatschappijen komen de reiziger tegemoet. Mensen die voor half november naar Indonesië zouden vliegen, kunnen hun reis uitstellen tot begin 2003. Een andere bestemming kiezen is eveneens mogelijk.

De vier grote luchtvaartmaatschappijen die op Indonesië vliegen, blijven dat gewoon doen. Dat zijn KLM, Singapore Airlines, Garuda Indonesia en Malaysia Airlines. Singapore Airlines, dat op elf bestemmingen in Indonesië vliegt, past als enige maatschappij de capaciteit aan. "De markt herstelt zich snel. Nederlanders zijn een stuk nuchterder dan hun buren", zegt een woordvoerder van Garuda.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 oktober 2002

Reformatorisch Dagblad | 56 Pagina's

Reisbranche coulant   na aanslag op Bali

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 19 oktober 2002

Reformatorisch Dagblad | 56 Pagina's

PDF Bekijken