Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Amsterdam eist minder vliegtuigen boven stad

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Amsterdam eist minder vliegtuigen boven stad

2 minuten leestijd

AMSTERDAM - De gemeente Amsterdam daagt de Luchthaven Schiphol en de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voor de rechter omdat er te veel vliegtuigen boven de stad zouden vliegen.

Volgens wethouder M. van der Horst (Luchthaven) houden Schiphol en de LVNL zich niet aan de afspraken.

Het gaat Amsterdam vooral om de vliegtuigen die over Amsterdam-Noord, -Zuid en de binnenstad vliegen. Volgens een afspraak uit 1994 zou niet meer dan 1 procent van het vliegverkeer op Schiphol over Amsterdam mogen vliegen. Bij extreme weersomstandigheden of bij onderhoudswerkzaamheden aan de banen zou dat percentage mogen verdubbelen.

Amsterdam constateert uit metingen dat "het baangebruik boven de stad zeer fors is." Bovendien zou de luchthaven "met een zekere regelmaat" vliegtuigen recht over de stad laten naderen om zo de capaciteit van de luchthaven te vergroten, zo concludeert de hoofdstad uit een onderzoek dat de Universiteit van Amsterdam heeft uitgevoerd.

Zo'n twee weken geleden lag Amsterdam ook al in de clinch met de nationale luchthaven. Probleempunt was toen de aanleg van een parallelle Kaagbaan. Het college deelde Schiphol-directeur G. Cerfontaine mee dat het zich met alle mogelijk middelen zal verzetten tegen dat voornemen. Ook de bouw van een nieuwe terminal in de 'oksel' van de Zwanenburgbaan en de Buitenveldertbaan stuit op Amsterdamse bezwaren. De hoofdstad vreest dat daarmee een tweede stad op Schiphol ontstaat. "En dat belast de infrastructuur te veel", meent het college.

Overigens werkt de nationale luchthaven samen met luchtvaartmaatschappijen aan een reductie van de geluidsoverlast. Zo zal de KLM tussen 2003 en 2005 tien nieuwe Boeings 777-200 aanschaffen. Deze moderne toestellen maken 10 decibel minder lawaai dan de Boeing 747-300.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 oktober 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Amsterdam eist minder vliegtuigen boven stad

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 22 oktober 2002

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken