Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kust de Zoon!

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kust de Zoon!

5 minuten leestijd

"Kust de Zoon, opdat Hij niet toorne en gij op de weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden. Welgelukzalig zijn allen die op Hem betrouwen."

Psalm 2:12

Psalm 2 eindigt met een zaligspreking; psalm 1 begint ermee. Dat is niet toevallig. Deze twee psalmen horen bij elkaar. Samen vormen zij de inleiding tot het boek der psalmen. De eerste bezingt de heerlijkheid van Gods Wet; de tweede bezingt de heerlijkheid van Sions Koning.

Wet en koningschap: de twee pijlers waarop het volksleven van Israël rustte. De Wet die de zonde aanwijst en richtsnoer is voor de wandel. En het koningschap dat heenwijst naar de Messias. Psalm 2 is een Messiaanse psalm. Niet minder dan vijfmaal wordt ze geciteerd in het Nieuwe Testament. Ze stelt Hem in het middelpunt Die tot Koning over Sion gezalfd is.

Wordt deze Koning door iedereen begeerd? Allerminst. Er is sprake van een brute opstand. De heidenen woeden en de volken bedenken ijdelheid. De koningen der aarde stellen zich tegen de HEERE en Zijn Gezalfde. Ze zeggen: "Laat ons Hun banden verscheuren en Hun touwen van ons werpen!"

De aanleiding tot deze opstand is wellicht de troonswisseling tussen David en Salomo geweest. Eén ding staat vast: het gaat tegen Israël en tegen de Gód van Israël.

We zien het de eeuwen door. Ook vandaag in Israël en de Palestijnse gebieden. De tweede intifada is genoemd naar de Al Aqsa, een van de twee moskeeën op de Tempelberg. Op de koepel van de andere moskee staan de uitdagende woorden: "God heeft geen Zoon". Daar ligt de diepste achtergrond van het conflict. Het is het verzet tegen de God van Israël, de Vader van de Heere Jezus Christus.

En dan gaat het heel bijzonder om Christus en Zijn gemeente. "Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beide Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls" (Hand. 4:27). Dat verzet sluimert dus ook binnen Israël. Ja, zelfs binnen Zijn Kerk! "Want velen wandelen anders; van dewelke ik u dikmaals gezegd heb en nu ook wenende zeg, dat zij vijanden van het kruis van Christus zijn" (Filipp. 3:18).

Hoe is dat met ons? Ook in onze harten leeft die opstand van nature. Een opstand die reeds begonnen is in het paradijs. Daar hebben we de band met de Heere, onze Schepper, doorgesneden. En nu leven wij onze doodstaat uit. Hebben wij dat al ingeleefd? Is onze vijandschap al gebroken? Hebben wij onze diepe val ooit leren bewenen?

Vreselijke opstand! "Waarom woeden de heidenen en bedenken de volken ijdelheid?" Nutteloze opstand! Want er is een levende God (vs. 4-6). En die God heeft een machtige Zoon (vs. 7-9). Wie zich tegen Hem stelt, zal voor eeuwig ten onder gaan. Neem het ter harte en luister naar Zijn raad.

"Kust de Zoon, opdat Hij niet toorne en gij op de weg vergaat." Kussen was een gewoonte uit het dagelijkse leven van het oude Oosten. Naomi kuste Ruth en Orpa als teken van verbondenheid. Samuël kuste Saul als teken van eerbetoon. Overwonnenen kusten soms de voeten van een koning als teken van onderwerping.En nu staat hier: "Kust de Zoon (Christus)!" De kanttekenaar zegt: "Dat is, eert Hem als Mijn eeuwige Zoon, en neemt Hem voor uw Koning aan, gelooft in Hem, weest Hem onderdanig."

Daartoe worden wij geroepen. Christus kussen met een kus van onderwerping, dat wil zeggen het oordeel aanvaarden en voor Hem als Koning buigen. Christus kussen met een kus des geloofs, dat wil zeggen instemmen met die aanbiddelijke weg van zalig worden en vluchten tot Hem als de enige Zaligmaker. Christus kussen met een kus van liefde, dat wil zeggen Hem als Bruidegom omhelzen.

Het moet wel wáár zijn! Het kan immers uitwendig en geveinsd gebeuren. Tot Judas moest de Heere zeggen: "Vriend, waartoe zijt gij hier? Verraadt gij de Zoon des mensen met een kus?" Is onze belijdenis ook zo'n gevoelloze kus? Is ons zingen en bidden lippendienst of hartenwerk?

Bij de boetvaardige zondares in het huis van Simon de Farizeeër mocht het door vrije genade anders zijn. In de waarachtige bekering wordt overtuiging én overbuiging gevonden. Daar wordt deze beminnelijke Koning onmisbaar en noodzakelijk. En daar gaat het hart naar Zijn gemeenschap uit. "Voor één kus van Jezus' mond geef ik al die zwarte grond!"

Hoe gelukkig zijn zij die tot Hem de toevlucht leren nemen en Hem mogen omhelzen door een waar geloof. Trap en mate kunnen verschillend zijn, maar "welgelukzalig zijn állen die op Hem betrouwen." Zalig is vol, gelukzalig is vol van geluk, maar welgelukzalig is boordevol geluk. Vol van God in Christus door de Heilige Geest.

Zo zoekt de dichter u nog uit te lokken. Een jaar ligt achter ons. Het levenseinde komt nabij. De wereld maakt zich rijp voor het oordeel. De volken woeden en de opstand wordt steeds heviger. Maar als de maat der ongerechtigheid vol is, zal Christus komen op de wolken des hemels. Gelukkig volk dat hier reeds leerde buigen onder Zijn juk! Hoort u bij dat volk? Of staat u er nog buiten? Leeft u ten diepste nog in opstand? Kust dan de Zoon, "opdat Hij niet toorne en gij op de weg vergaat, wanneer Zijn toorn maar een weinig zou ontbranden"!

Ds. C. Sonnevelt, Veenendaal

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 december 2002

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Kust de Zoon!

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 december 2002

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken