Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het HIC zet alle rollators op een rijtje

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Het HIC zet alle rollators op een rijtje

Digitaal informatiecentrum wil markt van medische hulpmiddelen consumentgerichter maken

6 minuten leestijd

Zo'n 3 miljoen Nederlanders maken iedere dag gebruik van een (medisch) hulpmiddel. Dat kan variëren van een leesbril en een kunstgebit tot een rolstoel, incontinentiemateriaal en een tillift in huis. Voor veel van deze producten geldt dat er weinig gebruiksvriendelijke informatie beschikbaar is. Het digitale Hulpmiddelen Informatie Centrum (HIC) wil in deze leemte voorzien, onder andere met het doel gebruikers mondiger te maken. Via internet alle mogelijke typen rollators op een rijtje.

Medische hulpmiddelen: voor mensen met een goede gezondheid een onderwerp dat ver van het bed lijkt te staan. Maar dat valt bij nader inzien mee. Ook leesbrillen, beugels en materiaal voor thuisbevallingen worden hiertoe gerekend. Volgens HIC-directeur Thomas Hofhuis zijn er rond de 3 miljoen hulpmiddelengebruikers in Nederland. Dat varieert van de net genoemde betrekkelijk eenvoudige producten tot ingrijpende voorzieningen als een elektrische rolstoel of een aanpassing van de woning.

Elk jaar zoekt naar schatting 10 tot 15 procent van deze omvangrijke groep mensen informatie over de bijzondere productgroep. Dat blijkt in de praktijk vaak niet mee te vallen. Want waar moet je zijn?

"Als je een koffiezetapparaat of een televisie nodig hebt, ga je zelf op pad om je te oriënteren. Je loopt een paar winkels binnen en je vergelijkt advertentiekrantjes. Dat kan allemaal niet als het om een medisch hulpmiddel gaat. Dan kom je al snel bij een specialist als een thuiszorgwinkel of een bandagist terecht", zegt Hofhuis. Die drempel is vrij hoog en bovendien blijkt de verstrekte informatie vaak ingewikkeld en niet bepaald gebruiksvriendelijk te zijn. Ze is meer afgestemd op professionals dan op consumenten.

"Medici hebben vaak ook maar weinig informatie over hulpmiddelen. Voor een orthopeed heeft het geen hoge prioriteit om bij te houden welke types rollators er allemaal zijn. En huisartsen verdiepen zich niet in de nieuwste soorten incontinentiemateriaal", denkt Hofhuis. "De informatie die er wel is, is bovendien erg verbrokkeld." Het gevolg is dat mensen die (medische) hulpmiddelen nodig hebben of gebruiken lastig kunnen achterhalen welk product het geschiktst is, waar ze het kunnen krijgen en hoe het met de vergoedingen zit.

Consumentgericht

Het HIC is opgericht op initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het is de bedoeling alle instanties die met hulpmiddelen te maken hebben bij het informatiecentrum te betrekken: fabrikanten van hulpmiddelen, zorgverzekeraars, overheden en patiëntenorganisaties. "Maar we zijn er in eerste instantie voor de consumenten, dat wil ik benadrukken. Het is ons doel deze sector meer consumentgericht te maken", aldus Hofhuis.

Gebruikers van hulpmiddelen kunnen bij het HIC terecht voor onafhankelijke informatie over de gebruiksmogelijkheden en bijvoorbeeld over wet- en regelgeving. "Maar we geven geen informatie over kwaliteit en prijzen. Dat hebben we met de marktpartijen afgesproken", zegt Hofhuis. Wel zijn er diverse links naar andere websites, waar dergelijke informatie eventueel wel te achterhalen is.

Dat het HIC geen prijzen vergelijkt, behoort ook tot een van de uitgangspunten. "Vanaf het begin heeft de overheid gesteld dat kostenbesparing niet het doel van ons informatiecentrum mag zijn. We worden niet gedreven door kostenbeheersing. Het gaat puur om het leveren van toegankelijke informatie." Inmiddels heeft het HIC gegevens over 40.000 verschillende producten. Eind 2003 moeten dat er 100.000 zijn.

Aanbodgestuurd

"Het probleem van de gezondheidssector is dat die sterk aanbodgestuurd werkt. De medisch specialisten en de fabrikanten maken de regels en bepalen het aanbod." Vaak is dat volgens Hofhuis een vrij technische benadering, waarbij de vragen en behoeften van de consumenten niet of nauwelijks aan de orde komen. Het HIC kiest voor een omgekeerde benadering. De behoeften van de gebruikers staan voorop. "We gaan uit van de activiteiten en de maatschappelijke participatie van de persoon die een hulpmiddel nodig heeft. Een vrouw met een gezin die op 42-jarige leeftijd vanwege een dwarslaesie in een rolstoel terechtkomt, heeft andere behoeften dan een 85-jarige man die met zijn rolstoel eigenlijk het verzorgingstehuis niet meer uit komt.

Het unieke van het HIC is dat we door middel van ons systeem de consumentenvraag willen vertalen in de normen die de leveranciers hanteren. Gebruikers kunnen nu al kiezen voor de mogelijkheid om gericht te zoeken. Ze geven aan wat hun activiteiten en maatschappelijke participatie zijn en welk hulpmiddel ze nodig hebben. Vervolgens rolt daar een aantal mogelijkheden uit. Zo kan er veel gerichter worden gezocht."

Ook biedt het HIC de mogelijkheid tot lotgenotencontact. Hofhuis verwacht dat veel gebruikers van hulpmiddelen daarvan gebruik zullen maken en dat dit ook tot een beter geïnformeerde consument zal leiden. "Stel dat iemand met spina bifida en een urinestoma contact legt met iemand anders met dezelfde diagnose. Die zullen met elkaar ook de nodige informatie over hulpmiddelen uitwisselen."

Kiezen

Het is natuurlijk de vraag of gebruikers met de informatie die ze hebben ook meer te kiezen hebben. Vaak valt dat nog tegen, denkt Hofhuis, maar hij verwacht dat dit wel zal veranderen. "Er is een aantal zuilen die hulpmiddelen financieren. Je hebt de zorgverzekeraars, maar ook de gemeenten en de AWBZ. Als je voor een rolstoel naar het loket van de gemeente stapt, bepaalt de ambtenaar welk model je krijgt. Daar heeft de gebruiker weinig invloed op. Wel zal een consument die de nodige informatie heeft verzameld, steviger in zijn schoenen staan als hij op grond van bepaalde redenen om een bepaald type vraagt. De ambtenaar zal dan een beter verhaal moeten hebben als hij er niet op ingaat.

Ik verwacht dat het HIC zal werken als een soort aanjager van de ontwikkelingen in de hulpmiddelensector. Als gebruikers toegang hebben tot onafhankelijke informatie, leidt dat ertoe dat cliënten mondiger en beter geïnformeerd worden", zegt Hofhuis.

Geen folders

De informatie van het HIC is alleen via internet beschikbaar. Het is niet de bedoeling de gegevens over hulpmiddelen ook via folders te gaan verspreiden. "Dat zou veel te duur zijn." Wel kondigt Hofhuis aan dat er op termijn een telefonische helpdesk zal worden gestart. "Niet iedereen heeft toegang tot internet. Dat is waar. Op dit moment bezoeken tussen de 400 en de 600 mensen per dag onze website. We denken voor dit jaar op 360.000 uit te komen. Het is moeilijk om het aantal mensen te schatten die wel geïnteresseerd zijn, maar niet over een computer met internet beschikken. We schatten dat het om 10.000 tot 50.000 mensen gaat. Het is lastig en kostbaar om daar een oplossing voor te zoeken. We gaan ervan uit dat veelal mantelzorgers en familieleden wel de mogelijkheid zullen hebben op internet te kijken. Maar voor deze groep bekijken we ook of het mogelijk is een telefonische helpdesk te starten."

Meer informatie: www.hethic.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 januari 2003

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

Het HIC zet alle rollators op een rijtje

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 januari 2003

Reformatorisch Dagblad | 40 Pagina's

PDF Bekijken