Bekijk het origineel

De Boer slikt voorstel spoorholding in

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De Boer slikt voorstel spoorholding in

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Minister De Boer (Verkeer) is teruggekomen op zijn suggestie op korte termijn te onderzoeken of de NS en Railinfrabeheer (RIB) in één holding kunnen worden ondergebracht. De LPF-bewindsman is er inmiddels van overtuigd dat een zo'n reorganisatie niet bijdraagt aan de nodige "rust en herstel" bij de spoorbedrijven.

De Boer heeft dit gisteren geschreven in antwoord op vragen van Tweede-Kamerlid Gerkens (SP). Eind vorig jaar pleitte hij voor een onderzoek door zijn opvolger naar een holding om te voorkomen dat de bedrijven langs elkaar heen werken. Nu wil hij dat zijn idee bij de evaluatie van de nieuwe Spoorwegwet en de Concessiewet wordt betrokken, maar die heeft pas in 2006 plaats.

"De achtergrond van mijn opmerking is dat ik het belangrijk vind dat partijen gezamenlijk de problemen op het spoor proberen op te lossen, in plaats van met een beschuldigende vinger naar elkaar te wijzen", aldus de minister gisteren. Vervoerder NS, beheerder RIB en het ministerie van Verkeer geven elkaar vaak de schuld van een groot deel van de vertragingen.

Eind vorig jaar gaf De Boer voor het eerst namens het departement toe dat er een miljardenachterstand bestaat bij het onderhoud van het spoor, wissels en bovenleidingen. Hij schrijft nu dat "de zoektocht in volle gang is" naar extra geld voor het wegwerken van de onderhoudsachterstanden. Eerder gaf hij al aan dat nieuwe spoorplannen hierdoor kunnen sneuvelen. Zo wil zijn partij, de LPF, dat er bezuinigd wordt op de geplande Zuiderzeelijn.

NS-baas A. Veenman schreef onlangs aan de Kamer dat er de komende kabinetsperiode 2,4 miljard euro nodig is om het achterstallig onderhoud op het spoor weg te werken, knelpunten in het spoornetwerk op te lossen en de rails beter te benutten. Directeur B. Klerk van ProRail, waar RIB vanaf dit jaar deel van uitmaakt, gaf onlangs aan dat alleen volgend jaar al 1,5 miljard euro extra nodig is om het spoor aan de kwaliteitseisen te laten voldoen, omdat het momenteel "uitgewoond" is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 januari 2003

Reformatorisch Dagblad | 21 Pagina's

De Boer slikt voorstel spoorholding in

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 25 januari 2003

Reformatorisch Dagblad | 21 Pagina's

PDF Bekijken