Bekijk het origineel

KPN pakt misbruik sms-diensten aan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

KPN pakt misbruik sms-diensten aan

Mensen betalen zich volgens Consumentenbond "blauw"

3 minuten leestijd

DEN HAAG - KPN Mobile gaat misbruik van sms-diensten aanpakken. Vanaf medio fe- bruari sluit de telecomonder- neming sms-abonnementsdiensten die zich niet aan de afgesproken gedragslijn voor een correcte omgang met de klant houden af van het mobiele netwerk.

Met deze maatregel, die moet zorgen voor een betere bescherming van klanten, reageert KPN op het grote aantal klachten over sms-misbruik. Een voorbeeld is een sms'je met een recept waar een klant één keer om heeft gevraagd, maar waar deze vervolgens een abonnement op blijkt te hebben voor meerdere keren per dag - zonder te weten hoe hij ervan af moet komen.

Volgens de Consumentenbond dreigt het in Nederland volstrekt uit de hand te lopen met sms. "Mensen betalen zich blauw aan tekstberichtjes op de mob iele telefoon, zonder dat ze daar iets aan kunnen doen." De organisatie is gisteren met de actie "sms-leed" gestart, waarbij mensen worden opgeroepen om hun ervaringen te melden.

Op het e-mailadres actiesmsleed@consumentenbond.nl kunnen mensen hun ervaringen melden. De Consumentenbond hoopt dat ook medewerkers van telecom- en omroepbedrijven hier uit de school klappen. "Op deze manier kan de omvang van het probleem verder in kaart worden gebracht."

De Consumentenbond heeft een aantal eisen neergelegd bij bedrijfsleven en overheid. Zo zou degene die een sms'je verstuurt pas hoeven te betalen op het moment dat het zeker is dat het tekstberichtje ook is aangekomen en niet, zoals nu, als het is verstuurd. "Als je hebt betaald voor een sms'je waar je niet om hebt gevraagd, moet je onmiddellijk je geld terugkrijgen.

Aanbieders van sms-abonnementsdiensten zijn doorgaans zelfstandige bedrijven die hun diensten op de markt brengen via sms-serviceproviders en via het netwerk van mobiele operators." Om te bevorderen dat dit correct gebeurt, hanteert KPN al sinds enige tijd een gedragslijn voor sms-abonnementsdiensten. Alle sms-serviceproviders hebben deze gedragslijn ondertekend, stelt het bedrijf.

Volgens de gedragslijn dient in alle reclame-uitingen een duidelijke en leesbare vermelding te staan van het geldende tarief, inclusief BTW. Daarnaast moeten aanbieders van sms-abonnementen hun identiteit in alle reclame-uitingen duidelijk kenbaar maken. Dat stelt de klant in staat om hen zo nodig aan te spreken. Zij moeten bovendien een sms-dienst kunnen aan- en uitzetten. Verder is het niet toegestaan sms-berichten waaraan kosten zijn verbonden naar een klant te versturen zonder dat deze zelf het initiatief voor het abonnement heeft genomen.

Als KPN een overtreding van de gedragsregels vaststelt, geeft het de betreffende aanbieder eerst een schriftelijke waarschuwing. Gedurende een afgesproken periode krijgt de betrokken aanbieder de tijd om maatregelen te nemen. Als deze uitblijven, wordt het bedrijf van het netwerk afgesloten totdat het de maatregelen wel neemt. Daarnaast biedt KPN op de website kpn.com informatie over betaalde sms-abonnementsdiensten en over de wijze waarop de klant desgewenst een abonnement kan beëindigen.

Vodafone sluit ondernemingen die misbruik maken van sms-diensten al af van zijn netwerk. "KPN loopt achter ons aan, want wij doen dit al enige tijd", zei een woordvoerder.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 februari 2003

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

KPN pakt misbruik sms-diensten aan

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 februari 2003

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken