Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Roest mogelijke oorzaak ongeval trein

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Roest mogelijke oorzaak ongeval trein

2 minuten leestijd

APELDOORN (ANP) - 'Roestrijden' is mogelijk de oorzaak van het ontsporen van de goederentrein in Apeldoorn in de nacht van dinsdag op woensdag. Dat meldde railvervoerder Railion gisteren.

Treinen worden regelmatig een klein stukje omgeleid om over sporen te rijden die niet zo vaak gebruikt worden. Zij schrapen het roest van de sporen. Omdat dat het beste lukt met zware treinen, worden daar vooral goederentreinen voor gebruikt. Volgens een woordvoerder van Railion is het roestrijden een van de mogelijke oorzaken.

"Door het roestrijden is de trein door bochten en wissels geleid en dat kan met het ongeval te maken hebben. We kijken voor de oorzaak naar alles wat afwijkt van een normale rit", aldus de zegsman. Chloortreinen of treinen met andere gevaarlijke stoffen als lading worden nooit voor roestrijden gebruikt.

Een andere mogelijke oorzaak is een technische storing. Er kan volgens Railion niet te hard zijn gereden, omdat op het bewuste baanvak de snelheid van de trein was begrensd. Het ontspoorde transport bestond uit 21 wagons, geladen met gewalst staal, waarvan er elf uit de rails zijn gelopen en enkele gekanteld naast het spoor terechtkwamen.

De politie sprak van een grote ravage. Het spoor, een wissel en een gedeelte van de bovenleiding van het zijspoor op de plaats waar het ongeval gebeurde, zijn vernield. De trein ontspoorde op het emplacement van Apeldoorn, enkele honderden meters voor het NS-station.

De trein reed voor transportonderneming Railion. Vier van de ontspoorde wagons zijn vermoedelijk onherstelbaar beschadigd. Het transport was onderweg van Beverwijk naar staalverwerkende industrie in Salzgitter in Duitsland. De inspectie van Verkeer en Waterstaat heeft een onderzoek ingesteld. Ook de Raad voor de Transportveiligheid is daarbij betrokken. Zoals gebruikelijk bij grote verkeersongevallen stelt ook justitie een onderzoek in.

ProRail schat de totale schade op ruim 1 miljoen euro. Die kosten zijn onder meer voor de vervanging van 250 meter spoor, een nieuwe wissel, activiteiten aan de bovenleiding en de opruimwerkzaamheden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 mei 2003

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Roest mogelijke oorzaak ongeval trein

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 mei 2003

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken