Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Arjan Versluis

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Arjan Versluis

3 minuten leestijd

Aan de generatie veelbelovende jonge organisten kan de naam van de 25-jarige Arjan Versluis worden toegevoegd. Zonder enige reserve. In 1998 en 2002 was hij finalist van het Nationaal Orgelconcours te Leiden. Aan het Rotterdams Conservatorium is hij bezig met de tweede fase en studeert hij ook nog kerkmuziek en kerkelijk orgelspel.

Op de voorliggende cd speelt hij oude muziek & improvisaties op het De Swart/Van Hagerbeer-orgel van de Hooglandse Kerk te Leiden. Tot de categorie oude muziek behoren werken van Lübeck (Praeludium in E), Sweelinck (Balletto del granduca), Scheidemann (Toccata in G-Dur), drie koraalbewerkingen van Buxtehude en van Bach. Daarnaast van Bach nog het Praeludium en Fuga C-dur.

Bij Lübeck zit je meteen rechtop. Wat speelt deze man vitaal, buitengewoon gaaf en muzikaal! Het spat ervan af, waarbij deze soort muziek het Leidse instrument op het lijf geschreven is. Dat geldt ook voor Bachs feestelijke Praeludium en Fuga in C-dur. Sweelinck en Scheidemann zijn bij Versluis eveneens in goede handen. Schitterend klinken de koraalbewerkingen, al of niet met tremulant, waarbij de registraties (hoewel in het tekstboekje niet vermeld) zorgvuldig zijn gekozen.

Wat mij eveneens zeer geboeid heeft, zijn de twee improvisaties. Als eerste de koraalzetting, gevolgd door vijf variaties over Johann Crügers prachtige meditatieve melodie "Herzliebster Jesu, was hast du verbrochen". Hoewel het niet Versluis' bedoeling is om een bepaalde stijl zo getrouw mogelijk te imiteren, zoals hij verantwoord in het tekstboekje, vergelijkt hij het klankidioom enigszins met de Duitse Barok van eind zeventiende, begin achttiende eeuw. Arjan Versluis smeedt van deze variatiereeks een stilistisch volmaakt geheel, zonder dat er sprake is van een samengaan van woord en muziek. De melancholieke sfeer van de melodie schildert hij op eminente wijze. De verhouding tekst en muziek is bij de variaties over Psalm 105 hechter. Hier is sprake van een drieluik: lofprijzing, de geschiedenis van het volk Israël van Abraham tot de intocht in het beloofde land en ten slotte de lofprijzing aan de God van het verbond. Ook hier weer een volmaakte stilistische eenheid. Voor mijn gevoel klinkt de stoere en krachtige vierstemmige openingsvariatie enigszins gehaast, terwijl de eerste van de laatste twee variaties mij iets te veel stimuleert om te gaan dansen. Kennelijk is Arjan Versluis letterlijk afgegaan op de Liedboek-berijming van de psalmtekst: "Zo trokken zij het diensthuis uit, met dans en zang bij trom en fluit." Een klasse-cd van een voortreffelijk spelende en improviserende musicus.

N.a.v. "Arjan Versluis speelt oude muziek & improvisaties"; DEV-AV1002; verkrijgbaar door overmaking van 18,50 op Postbankrek.nr. 5157644, t.n.v. D. E. Versluis te Hardinxveld-Giessendam, o.v.v. cd AV.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 juni 2003

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Arjan Versluis

Bekijk de hele uitgave van maandag 16 juni 2003

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken