Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Robeco zomerconcerten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Robeco zomerconcerten

2 minuten leestijd

In veel concertgebouwen daalt de stilte neer. In het Amsterdamse Concertgebouw klinkt de komende weken echter volop muziek. Morgen gaat er de vijftiende editie van de Robeco Zomerconcerten van start. Tot 31 augustus kunnen muziekliefhebbers voor een voor het Concertgebouw redelijke toegangsprijs van 17,50 euro genieten van een divers aanbod van bijvoorbeeld barokmuziek, kamermuziek, pianowerken en symfonieën.

Het Maarschalkerweerd-orgel in de Amsterdamse concertzaal staat dit jaar in de schijnwerpers, op zaterdag 5 juli en -helaas- zondag 6 juli. Aanleiding is het feit dat de restauratie van dit instrument tien jaar geleden is afgerond. Zaterdag is het orgel in elk geval te horen in combinatie met orkest, de taak waarvoor het is gebouwd. Het Radio Symfonie Orkest onder leiding van Erik Klas en de organisten Leo van Doeselaar en Olivier Latry brengen dan het Orgelconcert van Tristan Keuris (1946-1996) en het Orgelconcert in g, opus 93 van Francis Poulenc (1899-1963). Daarnaast klinkt Fratres van Arvo Pärt en Sjostakovitsj' Negende Symfonie.

Keuris schreef zijn orgelconcert ter gelegenheid van de ingebruikname van het gerestaureerde Maarschalkerweerd-orgel in 1993. Hij had aanvankelijk geen idee hoe hij uit de voeten moest met die "rare machine." Hij zag het als zijn belangrijkste opdracht het orgel niet als orgel te behandelen. Hij week daarom af van het standaard klankbeeld, om te voorkomen dat het instrument als een namaakinstrument zou klinken en het orkest als een vreemd toegevoegd lichaam. "Het orgel mocht niet loeien, zoals je vaak op de radio hoort. En niet een kwartier op de tonica blijven hangen, niet dat middelmatige geluid van trek maar open de boel."

Het resultaat van Keuris' uitgangspunten is een concert waarin geraffineerde registraties en een transparante concertbehandeling samengaan. Het werk is in feite een subtiel spel van kleurvlakken geworden. Opmerkelijk is het slot: heel zacht en heel hoog. Volgens Keuris: "Gepiep in de kast."

Het concert begint om 20.15 uur.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 juni 2003

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Robeco zomerconcerten

Bekijk de hele uitgave van maandag 30 juni 2003

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken