Bekijk het origineel

Mobiele aanbieder O2 uit de rode cijfers

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Mobiele aanbieder O2 uit de rode cijfers

2 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - O2 Nederland is volledig uit de rode cijfers. Dat heeft directeur Ton aan de Stegge gisteren gezegd in een toelichting op de kwartaalresultaten.

In het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2003/2004 realiseerde de aanbieder van mobiele telefonie van april tot juli een winst voor rente, belasting en afschrijvingen van 20,1 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar had het bedrijf nog een operationeel verlies van 22,6 miljoen euro.

O2 stelde gisteren dat het bedrijf ook nettowinst genereert, maar de directeur wilde geen cijfers noemen. "Nu we zijn verkocht, moeten de accountants zich nog uitspreken over de reële waardering van ons bedrijf. Dat kan het winstcijfer beïnvloeden, maar we realiseren minimaal een bescheiden winst", verzekerde Aan de Stegge. Dat geldt voor heel 2003.

De gepresenteerde cijfers zijn de eerste sinds het Britse mobieletelefoniebedrijf mmO2 zijn Nederlandse dochter verkocht. Investeringsmaatschappij Greenfield Capital Partners telde er eerder dit jaar 25 miljoen euro voor neer. Vanaf 15 augustus gaat O2 verder onder de oude merknaam Telfort. Het bedrijf heeft een marktaandeel van 10 tot 12 procent.

O2 hanteert een gebroken boekjaar. Van april tot juli behaalde het bedrijf een omzet van 106 miljoen euro. In dezelfde periode van 2002 was dat 94 miljoen. Het aantal klanten groeide van circa 1,2 miljoen naar ruim 1,5 miljoen. Hoeveel van hen abonnementhouders en gebruikers van beltegoedkaarten zijn, wilde Aan de Stegge niet zeggen. Van de abonnementhouders is 70 procent consument en 30 procent zakelijk gebruiker.

O2 is onder meer uit de rode cijfers gekomen door de organisatie flink af te slanken. Het nieuwe Telfort wil zich positioneren als "een oer-Hollands bedrijf, dat niet meedoet aan de internationale technologische ratrace." De onderneming investeert pas in nieuwe technieken, zoals umts, als er voldoende interesse is onder klanten. "We zijn geen prijsvechter, maar we willen klanten meer waar voor hun geld geven." Zo wil het bedrijf zijn klanten niet meer laten betalen voor het afluisteren van de voice mail. "Het is toch belachelijk dat er dubbel wordt betaald, eerst door de beller en vervolgens door degene die de boodschap afluistert."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 2003

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Mobiele aanbieder O2 uit de rode cijfers

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 2003

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken