Bekijk het origineel

Plaatsen vrij

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Plaatsen vrij

4 minuten leestijd

Het artikel over de vakantieperiode in de kerk te Oudemirdum (RD 17-7) heb ik met belangstelling gelezen.

Zondags ben ik met nog twee mensen koster in de kerk. Je probeert je zo gastvrij mogelijk op te stellen voor de kerkmensen. Immers, in de kerk wordt het Evangelie van Christus gepredikt. Daarom is het in de kerk nog belangrijker dan thuis om gastvrij te zijn.

In onze gemeente zijn de zitplaatsen in de vakantie vrij.

In Oudemirdum is de ruimte in de zomermaanden erg krap. Het is positief dat men besloten heeft een derde dienst te houden.

Tot mijn verbazing las ik dat de koster daar soms vakantiegangers uit de bank moet halen, omdat zij op een vaste plaats zitten terwijl het lampje "plaatsen vrij" nog niet brandt.

Hier knap ik als koster met betrekking tot de gastvrijheid op af. Stel: je bent vakantieganger en niet-kerkelijk. Je denkt: "Laat ik in de vakantie eens naar de kerk gaan." Als je dan vervolgens zo ontvangen wordt, laat je het voor altijd afweten! Je geeft zo iemand het idee dat hij of zij niet welkom is.

Moeten we zo met elkaar omgaan? Volgens mij past dat niet in Gods huis.

H. Wiltink

Bezelhorstweg 31a

7009 KK Doetinchem

Conferentiethema

Is het waar dat Rome opgeschoven is in de rechtvaardigingsleer en dat er in de godsdienstgesprekken in de 16e eeuw daarover overeenstemming was te bereiken? Men leze Luthers Galatenbrief en Calvijns Institutie, boek III, er eens grondig op na.

Christus staat ook bij de rooms-katholieken centraal, volgens twee vertegenwoordigers van de CSFR (RD 19-7). Maar hoe?

De kern van de rooms-katholieke leer is die van het mysterie in de eucharistieviering. In de encycliek "Mysterium Fidei" van 3 september 1965 wordt onomwonden gesteld: "De Heer offert zich op onbloedige wijze in het Offer van de Mis, door het kruisoffer tegenwoordig te stellen () waarop Hij door de woorden van de Consecratie sacramenteel aanwezig komt." Dit werd geschreven ná het Tweede Vaticaans Concilie.

Christus centraal bij Rome? Wanner je de St.-Servaas in Maastricht of de dom in Trier binnenwandelt, krijg je wel een ander beeld.

Maar ook is de leer duidelijk. Uit hoofdstuk 8 van de Dogmatische Constitutie over de Kerk, goedgekeurd en afgekondigd op het Tweede Vaticaans Concilie, op 21 november 1964, blijkt de legalisatie van de Mariacultus: "Want na haar tenhemelopneming heeft zij niet opgehouden deze heilbrengende taak uit te oefenen, maar zij blijft door haar voorspraak op allerlei wijzen de gaven van het eeuwig heil voor ons verwerven (). Daarom wordt de Heilige Maagd in de Kerk aangeroepen onder de ti-

tel van voorspreekster, helpster, bijstand, middelares. Dit moet men echter zo verstaan, dat het geen afbreuk doet en niets toevoegt aan de waardigheid en de kracht van Christus, de éne Middelaar.

En inderdaad, reeds vanaf de oudste tijden wordt de heilige Maagd vereerd onder de titel: Moeder Gods, tot wier bescherming de gelovigen in al hun gevaren en noden smekend hun toevlucht nemen." Wat voor vernieuwende leerbesluiten van het Tweede Vaticaans Concilie meent de CSFR te kunnen ontwaren?

G. Everts

Marie Curielaan 18

8271 CX IJsselmuiden

Containerterminal

O, wat waren veel Zeeuwen blij toen ze hoorden dat de Westerschelde Containerteminal, in ieder geval vooreerst, niet doorging.

Gelukkig wordt er nog wel eens een stokje voor gestoken als mensen weer een stuk van Gods mooie schepping willen opofferen aan de 'geld-en-economie-afgod'.

Wat de werkgelegenheid betreft: In Zeeland hebben zich de laatste jaren al meer bedrijven gevestigd die daar "zo goed" voor waren, met als gevolg dat er elke dag bussen met personeel uit de Randstad op en neer rijden, omdat hier geen mensen te krijgen zijn.

Het RD wekt vaak de indruk te denken dat zijn achterban alleen uit mensen bestaat die er nog nooit over hebben nagedacht wat "de schepping bouwen en bewaren" inhoudt. Dat is gelukkig niet zo!

Jeanet Wisse

Schoorkenszandweg 8

4431 NC 's-Gravenpolder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 2003

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Plaatsen vrij

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 juli 2003

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken