Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Het vinden van een góéde monteur is een probleem"

3 minuten leestijd

De behoefte aan personeel voor simpel technisch werk neemt door de voortgang van de computertechnologie rap af. Illustratief is de autosector. Een generatie terug was een beetje fietsenmaker in staat motorproblemen van een Opel Kadett op te lossen. Vandaag vertoont de werkplaats van een garage opvallende overeenkomsten met een operatiekamer.

Automobielen met motorproblemen gaan aan de 'monitor', metingen van het uitlaatgas bieden belangrijke informatie, onder de motorkap is steeds meer elektronica te vinden.

De ontwikkeling heeft volgens Jaco Remijn, algemeen en financieel directeur van de Broekhuis Groep, binnen de garagewereld tot een forse verschuiving van het opleidingsniveau geleid. "Kort samengevat: minder lts, meer mts."

Met zestien garagebedrijven, vier schadeherstelbedrijven, een leasebedrijf, een verzekeringsbedrijf en een automaterialenzaak behoort het concern tot de Nederlandse toptien in de automobielsector. De omzet bedraagt een kleine 200 miljoen euro per jaar. Het totale personeelsbestand van de Broekhuis Groep, dealer van Volvo, Opel, Peugeot en Skoda, omvat 425 werknemers.

Leerlingstelsel

Veel monteurs van Broekhuis zijn binnengekomen via het leerlingstelsel. "Van leerlingmonteur groeien ze door naar tweede monteur, eerste monteur en eventueel naar technisch specialist." Over aanbod heeft Remijn momenteel niet te klagen. "Het vinden van een góéde monteur is een groter probleem. Van de jongens die binnenkomen, valt een behoorlijk deel weer af. Omdat het vak niet helemaal bevalt, of omdat ze het niet in de vingers hebben."

Al jarenlang werkt Broekhuis met een bonus voor werknemers die een goede monteur aanbrengen. "Als ik werf via een advertentie, is de kans dat ik iemand krijg die niet bevalt veel groter dan wanneer iemand z'n neef of z'n zwager voordraagt. Die persoon wil niet hebben dat we op zijn advies een slechte vent in huis halen. De kwaliteit die je langs deze weg binnenkrijgt, is aantoonbaar hoger."

Een belangrijk deel van de technische opleiding geeft Broekhuis in eigen huis. "De technische ontwikkelingen in de autosector gaan snel. Ons opleidingsprogramma wordt daar voortdurend op aangepast. De kunst is om de juiste mix aan werknemers te krijgen. In een garage heb je geen vijf diagnosespecialisten nodig. Er blijft ook behoefte aan relatief laaggeschoolde mensen, die bijvoorbeeld de kleine beurten uitvoeren. We zijn nu actief met het maken van taak-functiebeschrijvingen, om precies in beeld te krijgen welke competenties mensen hebben. Dan kun je ze ook beter coachen. Dat is voor zowel het bedrijf als de werknemers positief."

Schadeherstelbedrijven

Een barrière voor vbo'ers is het lage aanvangssalaris in de garagewereld. "Als je stratenmaker wordt, verdien je in het begin veel meer. In de autosector start je met een bescheiden salaris, omdat heel veel in opleiding wordt geïnvesteerd. Dat blijft een lastig punt. Op termijn gaan die jongens een heel goed loon verdienen, maar ze moeten bereid zijn om ook zelf te investeren in hun toekomst."

Om de instroom te bevorderen investeert Broekhuis fors in jonge knapen die stage lopen in een van de vestigingen. "Zeker als ze bij ons hun laatste stage lopen, weet je wat voor vlees je in de kuip hebt wanneer ze solliciteren. De eigen kweek is een van de redenen waarom wij nooit dramatische personeelstekorten hebben gehad. Zoals we ook nooit een hoog verloop hebben gehad, zelfs niet toen met rare salarissen werd gegooid om maar mensen te krijgen."

De meeste moeite had Broekhuis met het vinden van mensen voor de schadeherstelbedrijven. "Als je het over vakwerk heb, dat is daar echt het geval. De instroom aan de onderkant is in deze sector minimaal. Terwijl er weinig beroepen zijn waarin je zo duidelijk het resultaat van je werk ziet."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 juli 2003

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 29 juli 2003

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken