Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Dood van baby's maakt onuitwisbare indruk"

Hospitaalschip Anastasis ligt na hulpverlening in Sierra Leone weer in Rotterdam

6 minuten leestijd

"Vandaag sterven wereldwijd 60.000 kinderen aan ziektes veroorzaakt door armoede en ondervoeding. Van elke vijf mensen op aarde zijn er twee ondervoed. Meer dan een miljard mensen leven in absolute armoede. Als je naar Afrika als continent kijkt, is de situatie hopeloos. Maar als je op individuen let, krijg je weer moed." Aan het woord is René Lako (50), havencoördinator op de Anastasis, die deze week in Nederland is aangekomen.

Vlaggenschip Anastasis is dit jaar een kwarteeuw in gebruik bij Mercy Ships. De hulpverlenings- en ontwikkelingsorganisatie verleent door middel van drie hospitaalschepen en enkele permanente landbases medische en geestelijke bijstand in Afrika en Midden-Amerika. De hulpverleners richten zich voornamelijk op preventie, wat uiteindelijk moet leiden tot zelfredzaamheid van de bevolking.

"Het idee is in 1964 ontstaan. Toen richtte een orkaan grote verwoestingen aan op de Bahama's, een groep eilanden ten zuiden van Florida. De wens van hulpverleners om met een schip rond te varen en hulp te bieden is hierna steeds groter geworden", zo vertelt René Lako te midden van een juichende menigte, terwijl loodsen het hospitaalschip de Rotterdamse haven binnenhalen. Mensen vallen elkaar om de hals als eindelijk de loopplank uitgelegd is en de toeschouwers aan boord mogen.

Verschillende van de 350 bemanningsleden ("dit is een schip met ongeveer dertig nationaliteiten") komen uit Nederland en zien hun familie na lange tijd weer terug. "Alle mensen die op het schip werken zijn vrijwilligers. Voor hun financiële onderhoud hebben ze een kring van sponsors. De kosten bedragen ongeveer 250 dollar per persoon per maand."

Mercy Ships kocht de 159 meter lange Anastasis in 1978. "Het schip jubileert dit jaar ook, want het is in 1953 gebouwd." Sinds 1980 is de Anastasis voor Mercy Ships in de vaart. "We hebben eerst vanuit Griekenland een rondreis gemaakt naar Nieuw-Zeeland. In 1983 leverden we voor de eerste keer hulpgoederen in Guatemala. Later ook in Fiji en Tonga. Hierna voeren we in het Caraïbisch gebied en van 1986 tot 1989 ook naar Mexico, Jamaica en de Dominicaanse Republiek." Aan het einde van die tocht koerste het schip voor het eerst naar Europa.

Sierra Leone

Aanvankelijk bleef het hospitaalschip drie tot vier maanden in een ontwikkelingsland. "Inmiddels is dat opgelopen tot zo'n negen maanden, waarvan we ongeveer zeven maanden in actie zijn. We komen nu terug uit Sierra Leone. Na onze Europese tour gaan we op 17 november voor de derde keer naar de hoofdstad Freetown. Daar blijven we tot eind mei 2004." Lako vertelt over de nood in het ontwikkelingsland. "De sterfte onder moeders en kinderen is groot. Van de kinderen tot 5 jaar sterven er 300 van de 1000."

Hoogtepunt was de eerste operatie aan boord van het schip. "Dat gebeurde in Mexico in 1987", zo deelt Renés vrouw Marianne mee. "Daar opereerden we een kind met aangeboren staar. Van een gezin van zeven kinderen leden er vier aan deze aandoening. We hebben later ook de andere kinderen uit dat gezin geholpen. Ze kwamen met een kano, een paard en te voet vanuit het binnenland naar het schip. Een ander hoogtepunt vormde enkele jaren later de eerste operatie aan een hazenlip in Jamaica.

Zowel aan boord van de Anastasis als in plaatselijke ziekenhuizen behandelen de artsen diverse aandoeningen aan botten en spieren, zoals breuken, klompvoeten en heupslijtage. Onze operatiekamers draaien op volle toeren."

Sinds november 2001 bestaat aan boord ook de mogelijkheid tot gynaecologische operaties. "Alleen al in Afrika komen er jaarlijks 80.000 gevallen bij van meestal jonge moeders die door een problematische geboorte enorm beschadigd zijn geraakt. De meisjes in Afrika trouwen vaak jong en raken dan in verwachting voordat ze helemaal volgroeid zijn. Daardoor ontstaat tijdens de bevalling nogal eens een gat tussen blaas en geboortekanaal. Het gevolg is dat deze vrouwen incontinent raken. Soms worden ze vanwege de stank verstoten. Na de operatie krijgen de vrouwen een nieuwe jurk, wat het begin van een nieuw leven markeert."

Lako deelt mee dat de hulpverleners veel schrijnende gevallen tegenkomen. "Enkele maanden geleden vonden we een baby onder een boom. Het sterk ondervoede kind was ongeveer een jaar oud en woog 6 pond. Gelukkig kon het bij een plaatselijk ziekenhuis verzorgd worden. Dat kind wordt nu door ons gesponsord. Op een bepaald moment zei een verpleegster: "Je moet eerst 2 euro betalen, voordat ik een nieuw infuus vastmaak." De verpleegster was waarschijnlijk al maanden niet uitbetaald door de regering. Toch zijn we daar natuurlijk niet op ingegaan. Het kind is overigens wel geholpen."

Evenwicht

De kracht van Mercy Ships ligt volgens Lako in "het evenwicht tussen de verkondiging van het Evangelie en het praktische werk. De reden dat mijn vrouw en ik hier werken ligt in dat evenwicht. In Afrika belegt de Anastasis ook kerkdiensten. De laatste keer kwamen er 400 mensen uit de lokale kerken."

Lako, afkomstig uit een evangelische gemeente in Middelburg, is al 23 jaar met zijn gezin in dienst van Mercy Ships. "Wij zijn christenen. We volgen Jezus en hebben Hem lief. Dat willen we uitdragen. Eerst hebben we behoorlijk wat jaren aan boord gewoond. Van 1985 tot 1989 ben ik niet in Nederland geweest. Onze kinderen spreken nu vloeiend Engels, Frans en Spaans. Het leven aan boord drukt een behoorlijk stempel op hen. Dat zien we in hun betrokkenheid bij de derde wereld. Onze kinderen hielpen als tieners mee in medische projecten. Zo hebben zij in 1993 op één middag drie baby's zien sterven. Dat maakte onuitwisbare indruk. Toen hebben twee van onze kinderen hun roeping gekregen. Onze oudste dochter werkt momenteel als huisarts op de Anastasis."

Na terugkomst in Sierra Leona zal de Anastasis zich dit najaar ook gaan richten op het "grote aantal poliopatiënten. In Freetown wonen er veertig bij elkaar in een oude kippenschuur. Sommigen zitten er met hun hele gezin. Ook zijn er die van de regering een stukje land hebben gekregen."

Aids-preventie

"Vrij veel aandacht besteedt de Anastasis aan aids-preventie in Freetown en in de omliggende vijftien à zestien dorpen. Verder hebben we hier, zoals in elk land, een bouwproject. De dorpen bij Freetown liggen op de toevoerroute naar de hoofdstad. De rebellen hebben deze dorpen vaak helemaal met de grond gelijkgemaakt, toen zij in 1997 naar Freetown marcheerden", zo licht Lako toe.

Hij maakt duidelijk dat veel landen "zichzelf kapotmaken door corruptie." Toch heeft Mercy Ships in de afgelopen jaren veel bereikt. "We hebben tien jaar geleden een kliniek in Dakar, de hoofdstad van Senegal, gebouwd. Die draait nog steeds op volle toeren en is zelfs flink uitgebreid. Ook in Guinee draait de kliniek met lokaal personeel, evenals in Toga en Benin."

De Anastasis is morgen te bezichtigen aan de Wilhelminakade in Rotterdam, direct naast de Erasmusbrug. Eveneens van 3 tot en met 6 september in de Rijnhaven (havennummer 1255). Zie ook: www.mercyships.nl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 augustus 2003

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 augustus 2003

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken