Bekijk het origineel

Albert Heijn reorganiseert

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Albert Heijn reorganiseert

3 minuten leestijd

ZAANDAM (ANP) - Supermarktketen Albert Heijn zet het mes in het personeelsbestand op vooral het hoofdkantoor. Er verdwijnen 440 banen, waarvan 250 arbeidsplaatsen op de hoofdvestiging in Zaandam en 190 bij de distributietak.

Dat maakte Albert Heijn gisteren bekend. De vakbonden reageerden geschrokken. "Het is heel fors." Een groot deel van de werknemers krijgt waarschijnlijk gedwongen ontslag. Eenderde verlaat de supermarktonderneming via natuurlijk verloop. Bij de twee divisies werken in totaal 4030 mensen, van wie 1300 op het hoofdkantoor. Bij het hele bedrijf werken 50.000 mensen.

De reorganisatie is ingegeven door het dalende marktaandeel van de supermarktketen. Albert Heijn zegt dat het aandeel in het eerste halfjaar is gezakt van 27,9 procent naar 26,7 procent. Elk procentpunt vertegenwoordigt een jaaromzet van circa 250 miljoen euro. "Ik zal zorgen dat het marktaandeel terugkomt", aldus directeur D. Boer. "We moeten het vertrouwen van de consumenten terugwinnen."

Uit de jaarcijfers die moederconcern Ahold vanochtend heeft gepubliceerd, blijkt dat Albert Heijn het afgelopen jaar een operationele winst boekte van 262 miljoen euro. Dat is 6 procent meer dan in 2001, toen het operationele resultaat 247 miljoen euro bedroeg. In dat jaar boekte Ahold een winstsprong van 26 procent, ofwel 51 miljoen euro. De omzet van Albert Heijn bedroeg afgelopen jaar 5,70 miljard euro, tegen 5,41 miljard in 2001 en 5,20 miljard in 2000.

Zie verder pag. 8.

Reorganisatie AH

Vervolg van voorpagina

AH wil met de reorganisatie de komende twee jaar 100 miljoen euro besparen. Daarna moeten de besparingen jaarlijks 100 miljoen euro opleveren. De supermarktketen verwacht daarvoor een voorziening van circa 25 miljoen euro nodig te hebben. Zeker is dat bedrag nog niet.

De kostenbesparing wil AH doorgeven aan de klanten door bijvoorbeeld de prijzen in de supermarkt te verlagen. Bovendien wil het bedrijf het bespaarde geld investeren in de kwaliteit van de winkels en extra aanbiedingen van producten financieren.

"De klanten mogen niet de dupe worden", aldus Boer. "We willen goede kwaliteit tegen een redelijke prijs aanbieden. De klanten gaan qua service en kwaliteit in de winkels niets merken van de maatregelen."

Albert Heijn kampt met het imago een dure supermarkt te zijn. "De klant vindt de prijs belangrijker dan alle andere dingen", aldus Boer. "Het aantal klanten is de afgelopen maanden niet gedaald, maar ze hebben wel minder in de winkels besteed."

Volgens Boer blijft het assortiment gehandhaafd, maar kijkt het bedrijf naar andere zaken. "Vijf potjes jam is misschien wat veel van het goede", aldus Boer. "Daartegenover kunnen we meer aandacht geven aan ons Euroshopper-merk. Als marktleider willen we innovatief blijven."

De bonden noemen de ingrepen dramatisch. "Het aantal ontslagen is hoog", aldus J. Brocken van FNV Bondgenoten. "Gezien de plannen van het kabinet inzake de uitkeringen zijn de gevolgen dramatisch." De bond wil kijken of die effecten gelijmd kunnen worden.

De CNV Dienstenbond betreurt de reorganisatie. "We hopen dat met deze maatregel de problemen kunnen worden verholpen, maar ik vrees het ergste", zei bestuurder R. Leloux.

Volgens vakbond De Unie verplaatst de ellende bij moederbedrijf Ahold zich als een olievlek naar de AH-organisatie.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Albert Heijn reorganiseert

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken