Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Bergrede is geen politiek program"

3 minuten leestijd

UTRECHT - De Bergrede is beslist geen oproep tot pacifisme. Ds. W. Chr. Hovius stelde dit gisteravond in Utrecht tijdens een lezing voor studentenvereniging Depositum Custodi. "De Bergrede is de grondwet van het koninkrijk der hemelen, maar geen politiek program."

Depositum Custodi opende gisteren haar nieuwe lezingencyclus over "Oorlog en Vrede". De hervormde emeritus predikant ds. Hovius gaf in deze eerste lezing een bijbelse omkadering van beide begrippen. Belangrijkste speerpunt daarin was het spanningsveld tussen het Oude en Nieuwe Testament.

Ds. Hovius benoemde enkele spanningsvelden. In het Oude Testament is er het volk Israël, een staat met een leger en politie. In het Nieuwe Testament verdwijnt deze situatie en wordt de kerk van Christus onder de heidenen verspreid. Het volk Israël moest de "oorlogen des Heeren" voeren en de volkeren uit het land uitroeien. In deze heilige oorlogen hielp God mee. Hij versloeg 185.000 vijanden in één nacht. Dit staat tegenover de geestelijke strijd, waarop in het Nieuwe Testament de nadruk ligt. Toch, zo merkte Ds. Hovius op, is het Oude Testament geen getuigenis van een God Die zich alleen maar wreekt. Zo stonden de koningen van Israël bekend als goedertieren koningen. En wanneer een vrouw was gevangengenomen, was het voor een man niet toegestaan haar als lustobject te gebruiken; dit in grote tegenstelling tot wat bij de omringende volken gebruikelijk was. "De oorlog in de Bijbel is steeds aan regels gebonden."

Een opvallende gelijkenis hebben de beide testamenten wanneer het gaat om de waardering van de staatsmacht. Israël is zelf een staat, met justitie, politie en militie. Jezus geeft in het Nieuwe Testament opdracht om de keizer het zijne te geven en Paulus zegt dat de overheid het zwaard niet tevergeefs draagt. "Pas wanneer de staatsmacht wordt vergoddelijkt, zoals met de keizer gebeurde, dan vormt ze het beest uit de afgrond." Daarom kon men als christen toen, maar ook nu nog, participeren in het leger.

Dat de Bergrede een oproep tot pacifisme zou zijn, bestrijdt ds. Hovius. "Dat is een uit het verband rukken van gegevens. De Bergrede is de grondwet van het koninkrijk der hemelen, maar geen politiek program." In de Bergrede reageert Jezus op een situatie om Hem heen. Weliswaar is het duidelijk dat de Bergrede een meer verdraagzame houding aanneemt dan het Oude Testament. "Maar ook in het Oude Testament is het nooit de bedoeling geweest iemand die jou kwaad doet, gewoon maar terug te slaan." En dat is wat er in Jezus' tijd gebeurde. Het "oog om oog" werd geheel letterlijk genomen. Hierop reageert Jezus wanneer Hij zegt de andere wang toe te keren aan degene die slaat. "Het vergeldingsrecht wordt door Jezus niet weggenomen, ook het Oude Testament niet, maar Hij stelt een verworden situatie aan de kaak."

Opvallend is dat in Openbaring de martelaren van onder het altaar roepen om vergelding van hun bloed. "Pas na het rechtvaardig oordeel zal de eeuwige vrede worden gegroet door de kus van de eeuwige gerechtigheid."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken