Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"Gevaar dode hoek op het water onderschat"

1 minuut leestijd

DEN HAAG (ANP) - De grote dode hoek, de afstand waarover schippers het vaarwater voor zich niet kunnen overzien, is een groot gevaar voor de veiligheid op de binnenwateren.

Volgens de Raad voor de Transportveiligheid onderschatten schippers zelf de dode hoek. De raad deed onderzoek na een fataal ongeluk in 1999 op het Keeten, tussen Tholen en Schouwen-Duiveland. Een visser werd toen in zijn voor anker liggend bootje overvaren door een binnenvaartschip.

De raad, geleid door mr. Pieter van Vollenhoven, nam tachtig willekeurige schepen onder de loep. Meer dan de helft (59 procent) van de beladen containerschepen voldeed niet aan de wettelijke norm van de maximaal toegestane dode hoek van 350 meter, zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde bevindingen.

Van de onbeladen motorschepen voldeed 40 procent aan de norm van een dode hoek van 250 meter. Een op de vijf had een dode hoek van 400 meter of meer. Eén schipper kon pas 1,5 kilometer voor zich uit het vaarwater zien.

Maar ook het beperkte zicht naast en achter het schip speelt een rol bij ongevallen. Er worden wel steeds meer spiegels en video-installaties gebruikt. De raad beveelt het opstellen van regels voor dergelijke installaties aan.

Een ander idee van de raad zijn vast opgestelde videocamera's die het zicht van schippers in hefbare stuurhuizen verbeteren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van woensdag 10 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken