Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

NS gaat herfst met extra middelen te lijf

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

NS gaat herfst met extra middelen te lijf

2 minuten leestijd

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen hebben vanmorgen de plannen ontvouwd waarmee de gevolgen van de herfst -gladde rails, uitval van treinen- moeten worden beperkt. NS (reizigers), NedTrain (materieel) en ProRail (infrastructuur) investeren gezamenlijk 24 miljoen euro in extra maatregelen.

Bovendien wil het spoorwegbedrijf de reiziger de barre herfst van 2002 snel doen vergeten door speciale herfstaanbiedingen, een wekelijks herfstbulletin in de dagbladen en entertainment in sommige treinen. "Veel aandacht gaat ook naar de informatievoorziening op de stations en in de treinen, voor als er onverhoopt toch wat misgaat. NS kan de natuur nu eenmaal niet beheersen", aldus woordvoerder J. Krijgsman van het spoorwegb edrijf vanmorgen.

De extra miljoenen die zijn gereserveerd, worden onder andere gestoken in vernieuwing van het antiblokkeersysteem (ABS) op bijna 1200 oudere rijtuigen van NS. De modernste treinen van de NS blijken de minste schade op te lopen aan het doorglijden op de gladde sporen in de herfst. Ook de oudere treintypen hebben of krijgen nu de nieuwe ABS aangemeten. Verder is het programma van de zogenaamde Sandite-treinen -die een stroeve gel aanbrengen op de rails- uitgebreid en loopt er een proef waarbij Koplopers worden uitgerust met een zandstrooier die het optrekken en remmen op gladde sporen controleerbaar en beheersbaar moet maken.

Ook is veel geld geïnvesteerd in een geavanceerd gladheidsmeldsysteem waarmee onder meer de gegevens van zeventien meettreinen -die het hele land bestrijken- worden verzameld. De informatie over mogelijk gladde trajecten komt via een waarschuwings-sms in de treincabines terecht. "Defensief rijden voorkomt extra slijtage en reparatie."

NS benadrukt dat het herfstprobleem internationaal is en dat de afgelopen tijd veel kennis is uitgewisseld met het buitenland. Het bedrijf vraagt behalve waardering voor de extra inzet ook clementie voor het geval er toch weer dingen fout gaan in de komende herfst. "Schiphol sluit ook bij mist, en op de weg ontstaan bij gladheid extra files en er gebeuren kettingbotsingen."

Onder het motto "Treinen door de herfst" biedt de NS een voordelige dagkaart aan onder de naam NS Herfsttoer. Twee personen kunnen in het weekend door heel Nederland treinen voor 25 euro. Mensen van wie de achternaam iets met de herfst te maken heeft, maken kans op gratis reizen. De vraag of bepaalde onderdelen uit het charmeoffensief -bijvoorbeeld entertainment- niet wat overdreven zijn in een periode waarin het bedrijf alle zeilen moet bijzetten om het verloren vertrouwen van reizigers te herwinnen, beantwoordt Krijgsman ontkennend.

Zie ook pag. 15.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

NS gaat herfst met extra middelen te lijf

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 september 2003

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken