Bekijk het origineel

KLM vindt veilige haven bij Air France

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KLM vindt veilige haven bij Air France

3 minuten leestijd

AMSTELVEEN/PARIJS - De luchtvaartmaatschappij KLM heeft bij haar nieuwe moederbedrijf Air France voorlopig een veilige haven gevonden. KLM blijft in ieder geval de komende vijf jaar in de huidige vorm bestaan. De onderneming houdt haar merknaam, logo en nationale identiteit.

Wat er na deze periode gebeurt, is onzeker. Te zijner tijd moeten KLM en Air France opnieuw over het lot van de Nederlandse onderneming onderhandelen. KLM-topman L. van Wijk benadrukte gisteren dat KLM blijft bestaan "in een nieuwe wereldwijde onderneming."

Air France heeft in de samenwerking met KLM de belangrijkste positie. De Fransen nemen de Nederlandse vervoerder over via een aandelenruil. De bedrijven richten een houdstermaatschappij op met de naam Air France-KLM, waaronder KLM en Air France als werkmaatschappijen komen. De houdstermaatschappij krijgt een notering aan de effectenbeurzen in Parijs, Amsterdam en New York.

De Franse onderneming krijgt een belang van 37 procent in de holding. De huidige topman van Air France, Spinetta, wordt de bestuursvoorzitter, Van Wijk de tweede man. KLM heeft genoegen genomen met een belang van 19 procent.

KLM-topman Van Wijk benadrukte gisteren dat Air France-KLM niet van plan is de positie van Schiphol prijs te geven. Tijdens de presentatie liet het nieuwe bedrijf gisteren als laatste een veelzeggende sheet zien van twee vliegtuigstaarten met daartussen de verkeerstoren van Schiphol. Het vliegveld is volgens Van Wijk een erg waardevol bezit. Zowel de Franse luchthaven Charles de Gaulle als Schiphol heeft voldoende ruimte voor uitbreiding, waar de nieuwe onderneming volop gebruik van zal maken.

KLM hoeft zich de komende drie jaar geen zorgen te maken over haar internationale landingsrechten. Deze zijn gegarandeerd bezit doordat de Nederlandse staat drie jaar een optie behoudt op 50,1 procent van de aandelen van KLM. Die kan hij inzetten zodra de landingsrechten in het buitenland worden bedreigd. De staat krijgt in dat geval 51 procent van het stemrecht van KLM in handen.

KLM en Air France worden met de overname in één klap de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa. Wereldwijd gezien ontstaat wat betreft passagiers de op twee na grootste maatschappij. Alleen American Airlines en United Airlines zijn groter. Air France-KLM heeft in totaal 600 bestemmingen. Dit aantal moet vooral in Midden-Europa verder groeien.

KLM treedt toe tot de alliantie SkyTeam van Air France, Alitalia en de Amerikaanse maatschappij Delta Air Lines. Naar verwachting zullen ook de Amerikaanse KLM-partners Northwest Airlines en Continental Airlines dat doen. Een vermoeid ogende Van Wijk en Spinetta bejubelden gisteren de alliantie, na een lange nacht onderhandelen. De topman van Air France sprak van een "simpel concept" van "één luchtvaartgroep en twee luchtvaartmaatschappijen." Van Wijk: "Dit is het enige juiste antwoord op alle uitdagingen. De industrie is nog te zeer gefragmenteerd, te weinig winstgevend en te weinig profijtelijk voor de aandeelhouders."

Op de effectenbeurs in Amsterdam leidde het samengaan van de twee maatschappijen gisteren tot een stijging van de koers van KLM met 12,5 procent.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

KLM vindt veilige haven bij Air France

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken