Bekijk het origineel

Kamer wil sneller rijden toestaan

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kamer wil sneller rijden toestaan

2 minuten leestijd

DEN HAAG - Een kamermeerderheid is voorstander van flexibeler maximumsnelheden op de snelwegen. Buiten de spitsuren moet overal 120 kilometer per uur kunnen worden gereden. Tijdens spitsuren of bij bepaalde weersomstandigheden moet overal 100 of 80 kilometer per uur mogelijk zijn.

De fracties van CDA, VVD en LPF zullen dit voorstel morgen naar voren brengen tijdens een commissievergadering over snelheidslimieten. Vorig jaar hebben de partijen al om aanpassing van de regelgeving gevraagd. Daar is tot nu toe niets van gekomen. Morgen willen de fracties minister Peijs van Verkeer en Waterstaat tot spoed aanzetten.

Volgens de fracties zijn flexibele maximumsnelheden een goed middel tegen files. Door buiten de spits overal 120 kilometer per uur toe te staan, komt er bovendien een eind aan de irritatie van veel automobilisten.

Volgens VVD-kamerlid Hofstra begrijpen zij niet waarom ze buiten spitsuren op veel trajecten bij grote steden en verkeersknooppunten maar 100 kilometer per uur mogen rijden. Volgens de liberaal zijn veel trajecten ten onrechte als 100-kilometerzone aangewezen. Hij wil het liefst overal naar 130 kilometer per uur, zoals op grote delen van de Duitse autobanen het geval is.

CDA-kamerlid Van Haersma Buma zegt ook dat hij in zijn omgeving niet kan uitleggen waarom op veel snelwegtrajecten maar 100 kilometer per uur mag worden gereden. Hij vindt echter een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur voldoende.

CDA, VVD en LPF vinden dat de maximumsnelheden tijdens de spits en bij ijzel- en sneeuwbuien en dergelijke omlaag moeten als de verkeersveiligheid dat vereist. Via de matrixborden die boven bijna alle snelwegen zijn aangebracht, kan de actuele maximumsnelheid aan de automobilisten worden doorgegeven.

Tijdens de commissievergadering morgen debatteert de Kamer ook over de proef op de A13 bij Overschie. Daar mag op dit moment overdag en 's nachts niet harder worden gereden dan 80 kilometer per uur. Daardoor zijn de geluidsoverlast en de luchtvervuiling voor de omwonenden met 20 procent afgenomen.

Staatssecretaris Van Geel van Milieu vindt dat de proef is geslaagd en wil op meer plaatsen dergelijke maatregelen nemen. Hij denkt daarbij aan de ringwegen rond Amsterdam en Utrecht.

De twee grootste regeringsfracties staan niet te juichen bij het voorstel van de bewindsman. Volgens Van Haersma Buma zijn de Nederlandse snelwegen niet ontworpen om er 80 kilometer per uur te rijden, maar 100 of 120. Zijn VVD-collega Hofstra vindt dat de maximumsnelheid bij Overschie op rustige momenten weer naar 100 kilometer per uur moet.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 oktober 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Kamer wil sneller rijden toestaan

Bekijk de hele uitgave van woensdag 22 oktober 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken