Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

"KPN belemmert overstappen klant"

2 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - KPN werpt een te hoge drempel op als het alleen schriftelijke verzoeken honoreert van klanten die willen overstappen naar andere aanbieders. Volgens telecomtoezichthouder Opta werkt die strenge eis "heel erg belemmerend."

Het gaat bovendien tegen de opvatting in dat consumenten snel en eenvoudig moeten kunnen overstappen van KPN naar andere aanbieders van vaste telefoniediensten, aldus de toezichthouder gisteren.

KPN en Opta hebben al langer onenigheid over maatregelen tegen het ongewenst wisselen van telefoonbedrijf. Het komt regelmatig voor dat mensen ongevraagd hun vaste telefoonlijn via een andere aanbieder zijn gaan gebruiken, onder meer omdat er door concurrenten van KPN fouten worden gemaakt bij het doorgeven van de telefoonnummers. Volgens de toezichthouder is "slamming", zoals dit wordt genoemd, een klein doch hardnekkig probleem.

De Opta stelde daarom begin deze maand dat KPN eerst moet controleren of het juiste nummer wordt omgezet naar aanbieders zoals Scarlet en Tele2. KPN schoof die verantwoordelijk echter terug naar de bedrijven die nieuwe klanten veelal telefonisch werven. Het telecomconcern wil vanaf februari daarom alleen maar klanten omzetten die via een antwoordkaart verklaren een andere aanbieder te willen.

Om deze regeling af te dwingen is KPN een rechtszaak tegen Tele2 begonnen. Het telecomconcern zegt duizenden klachten te hebben ontvangen van mensen die ongevraagd bij deze aanbieder zijn aangemeld. Een woordvoerder van KPN noemde het "niet kies" van de Opta om KPN terecht te wijzen terwijl de zaak onder de rechter is.

Volgens de Opta zijn de eisen van KPN onredelijk en bestaan er voldoende waarborgen voor klanten die in een telefoongesprek akkoord gaan met de aanbieding van de nieuwe telefoonbedrijven. De waakhond stelt bovendien dat in landen waar deze methode is toege-staan de concurrentie het sterkst is en dat is goed voor consumenten.

Bedrijven zoals Tele2 en Scarlet bieden telefoondiensten aan via het netwerk van KPN. De Opta is al regelmatig in conflict geraakt met KPN over de vaste telefonie. Een afgedwongen prijsverlaging door de toezichthouder voor andere aanbieders dan KPN leidde in juli tot een rechtszaak.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 28 november 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken