Bekijk het origineel

Redeneren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Redeneren

4 minuten leestijd

"De Heere wist toch dat Adam zou zondigen, waarom heeft Hij dat dan toch toegelaten?" De catechisanten gaan met me in discussie. Met een wat onbehaaglijk gevoel loop ik 's avonds naar huis. Er is intensief gediscussieerd, maar toch heb ik het niet goed gedaan.

De hele week houdt het gesprek met de catechisanten me bezig. Iets blijft me dwarszitten, maar ik kom er niet goed achter wat het is. Maandagavond begin ik met dezelfde groep. Op het bord maak ik twee rijtjes. In het eerste rijtje staat: 1. Ik redeneer; 2. Ik geloof niet. Het tweede rijtje ziet er als volgt uit: 1. Ik geloof; 2. Ik redeneer; 3. Ik worstel. De centrale boodschap: Je mag wel redeneren, maar het redeneren moet ondergeschikt zijn aan het geloof. Het geloof dat de Bijbel volledig waar is. God geloven op Zijn Woord. De vorige keer hebben we geredeneerd en daardoor werd de geloofswaarheid ondergeschikt. Denk maar aan het voorbeeld van Maria. Zij geloofde, en juist daarom stelde zij de vraag: "Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man beken?" Geen ongeloof, maar een vraag naar het hoe.

Logica

Met de catechisanten volgt er een open gesprek. Gedurende de week blijven de twee rijtjes me bezighouden. Het redeneren zit in de mens geworteld. En wanneer de menselijke logica vooropgaat, is er geen ruimte voor het geloven van Gods Woord.

"God ziet in ieder van ons. Hij is in ons, in de planten en in de totale schepping. Je voelt Hem toch." Een man is aan het woord die al jaren geleden gebroken heeft met de kerk. Het is van kwaad tot erger gegaan. Momenteel slaapt hij onder een van de Rotterdamse bruggen. Ik zie hem lijden, ik ervaar zijn verschrikkelijke leegte, eenzaamheid en armoede. Hij hunkert naar geborgenheid, veiligheid en zekerheid. De drugs hebben hem echter totaal in hun macht. Een geruïneerd leven ligt achter hem. Terwijl ik met hem sta te praten, schiet het door mijn hoofd: "Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was." Hier staat een man voor me die alles verloren is.

Worstelend

Gods Woord is waarheid. Dat geloof ik. En nu de redenatie: Als Gods Woord waar is, waarom heeft de boodschap van het Evangelie, die deze man al zo vaak heeft gehoord, geen vat op hem? Het Evangelie is toch een "kracht Gods tot zaligheid, een iegelijk die gelooft." Waarom komt deze man niet tot het persoonlijk geloof?! Nee, ik stel de vraag niet eisend of uit verzet, maar worstelend. Worstelend omdat ik geloof én redeneer.

Mag ik dan niet redeneren? Soms krijg ik de indruk dat redeneren vereenzelvigd wordt met ongeloof. Ik heb me daar zelf vaak van beschuldigd. Toch hebben de catechisatieles en de daaropvolgende weken me iets geleerd. We mógen al redenerend vragen stellen, om vervolgens worstelend de vragen voor te leggen aan de grote Raadgever.

Hoe kan het dat kerkscheuringen onoverkomelijk zijn, terwijl we weten dat de Heere regeert en Christus in Johannes 17 gebeden heeft om eenheid? Hoe kan het dat er zo veel kerkelijke verdeeldheid is? Hoe kan het dat de verwijdering en de verdeeldheid groter schijnen te worden? Hoe kan het dat?

Moe

Het rijtje wordt een cirkel. Geloven-redeneren-worstelen-geloven enzovoort. Je zou er moe van worden, van dat geredeneer. Redeneren hoort bij het menszijn, maar het is fnuikend om te beginnen met "Ik redeneer".

Eén ding staat vast: het geloof is niet te beredeneren. Ik kan het niet beredeneren dat God in Christus vrede op aarde geeft en in redetwistende mensen een welbehagen heeft. Wanneer genade ervoor zorgt dat ik dit persoonlijk geloof, brengt dit een vrede met zich mee "die alle verstand te boven gaat."

Ik wens u kerstdagen toe met de persoonlijke inhoud: "Ik geloof, Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp."

E. van Hell, directeur stichting Ontmoeting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 december 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Redeneren

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 23 december 2003

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken