Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Half leerling en half leraar

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Half leerling en half leraar

Examenkandidaten Joris, Stéphanie en Charlotte mogen brugklassers in tussenuur zoet houden

5 minuten leestijd

Zelfverzekerd en trots zijn ze. En niet zo'n klein beetje ook. De examenkandidaten Joris van Mens (16), Stéphanie van den Brandt (16) en Charlotte de Haan (17) staan te popelen om op hun eigen school aan de slag te gaan als aanstormend docent (ASD). "We zijn half leerling, half leraar."

Rector J. Kentson van het Revius Lyceum in Doorn had deze week nog maar net aangekondigd dat zijn school tegen betaling oudere leerlingen bij het onderwijs in de onderbouw laat assisteren, of journalisten uit het hele land stonden al voor de deur. Kentson: "Een complete mediaoverval."

Joris, Stéphanie en Charlotte kunnen er niet mee zitten. Joris: "We waren vooraf wel gewaarschuwd dat we belangstelling zouden kunnen krijgen, maar dit had niemand verwacht." Stéphanie: "Het kwam misschien in vakbladen, maar je moest niet denken aan een vette kop in De Telegraaf. Wie had het voor mogelijk gehouden dat we zelfs direct na nieuws over de oorlog in Irak op tv zouden komen?"

Het is een uniek bijbaantje wat de school tien leerlingen vanaf dit jaar biedt: toetsen nakijken en brugklassers begeleiden met het maken van hun huiswerk. Bovendien staan de tien ASD'ers een uur voor de klas als een docent plotseling een dagje ziek is.

"We kregen vorig jaar een brief van de school waarin ze het project aankondigden", vertelt Stéphanie uit havo-5. Niet alleen zij reageerde enthousiast, ook haar klasgenoot Charlotte en Joris uit vwo-6. Van de 49 sollicitanten bleven ze uiteindelijk met nog zeven andere havo- of vwo-examenkandidaten over.

Ordeproblemen

De school ging niet over één nacht ijs. Na een strenge procedure kregen de tien 'beste' leraren in de dop een korte training bij lerarenopleiding Archimedes in Utrecht. Charlotte: "Daar hebben we praktijkvoorbeelden geoefend. Oudere docenten die ons begeleidden, vertelden ons ook hoe zij ordeproblemen aanpakken."

Stéphanie: "We hebben er veel van geleerd. Maar je hebt leraren die leerlingen uit de les sturen als ze geen boek bij zich hebben, terwijl andere docenten daar geen punt van maken. Ik ben zelf ooit in de brugklas weggestuurd omdat ik geen boek bij me had, terwijl ik er niets aan kon doen. Ik stuur dus niemand zomaar de les uit. Wij hebben het voordeel dat we zelf ook leerling zijn."

Joris is het helemaal met Stéphanie eens. "Je weet hoe leerlingen tegen leraren aankijken, dat komt ons goed van pas."

Bang dat de brugklassers hen met een scheef hoofd aan gaan kijken, zijn de drie niet. Joris: "Ik woonde als voorbereiding een paar lessen bij. Toen gingen de leerlingen heel vriendschappelijk met me om, terwijl ze toch bij me aanklopten als ze vragen hadden." Stéphanie: "Ze gaan niet opeens "juffrouw, juffrouw" in de gang roepen. Hoogstens misschien voor de grap."

Dat leerlingen het niet leuk vinden dat ze een extra vrij uurtje mislopen, begrijpen de drie ASD'ers best. Joris: "Toch kunnen ze beter een uur les krijgen dan maar wat rondhangen. Nu leren ze tenminste nog wat, want we gaan gewoon verder met de stof. Al ligt het niveau natuurlijk lager."

Nakijken

De examenkandidaat gaat er niet van uit dat onderwijsdeskundigen het project afkraken. "Wat is het alternatief?" Stéphanie: "Een taal- en luisteroefening kunnen we best geven." De rector knikt: "We plukken echt niet zomaar een leerling uit de gang en zetten die voor de klas. Ik noem het geen lesgeven, maar een klas opvangen."

De leerlingen mogen ook niet alle toetsen nakijken. Charlotte: "Die van geschiedenis bijvoorbeeld zijn vaak niet geschikt. Maar wel toetsen van Frans of Engels. Dan is iets goed of fout. Dat ligt bij een vak als geschiedenis vaak anders."

Hoop op vriendjespolitiek hoeven de brugklassers niet te hebben. Joris: "Ik denk dat de begeleidende docent dat best in de gaten houdt." Stéphanie: "Je hoort natuurlijk al leerlingen zeggen: "Je geeft me zeker wel een tien." Dan zeg ik dat ik ze graag een tien wil geven als ze zo goed hun best doen dat ze geen fouten maken." Charlotte: "Het is een kwestie van vertrouwen." De rector kijkt bewonderend naar zijn ASD'ers. "Dit zijn de beste. Ik ben trots op ze."

Zowel Joris als Stéphanie is met het werk in de supermarkt gestopt. En Charlotte hoeft niet meer af te wassen om een zakcentje bij te verdienen. Ze staan nu op de loonlijst van school. Dat ze ook in de toekomst aan het Revius Lyceum blijven verbonden, is niet uitgesloten. Stéphanie: "Ik wil later graag geschiedenis geven. Als dit me niet bevalt, moet ik iets anders gaan kiezen. Dit is een ideale kans. Ik ga ervoor." Joris aarzelt nog of hij na zijn eindexamen definitief voor het onderwijs zal kiezen. Charlotte is wat stelliger. "Ik wil liever een leidinggevende functie in het bedrijfsleven."

Ze hebben alledrie veel zin in hun nieuwe uitdaging. Wel zijn ze benieuwd naar de reactie van politiek Den Haag. Stéphanie: "Werklozen voor de klas zetten, is geen optie. Wij zitten nog in de schoolsfeer." Charlotte: "Het is ook veel moeilijker uitvoerbaar met werklozen. Die willen graag fulltime aan de slag en hebben niets aan een baan voor een paar uur in de week." Joris: "Als ze het zo graag willen, moeten ze maar een lerarenopleiding volgen." Stéphanie: "Politici moeten eerst maar eens kijken hoe het werkt, voordat ze wat gaan roepen."

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 januari 2004

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

Half leerling en half leraar

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 10 januari 2004

Reformatorisch Dagblad | 36 Pagina's

PDF Bekijken